Direktlänk till inlägg 5 juli 2015

Jobbigt m. sommarvikarie.

Av unika-jag - 5 juli 2015 13:44

Hej allihopa!

 

#personligassistans #kognitivanedsättningar


Som jag nämnde för en tid sedan så behövde jag en ny sommarvikarie i år. Hon har nu jobbat i ca en månad. Jag har bett henne att hellre vara övertydlig än otydlig i sin struktur, vilket hon är. Jag känner dock att det blir lite väl mycket när hon knackar på min datarumsdörr flera gånger om istället för att försöka samla sina frågor till ett och samma tillfälle, vilket vi sagt till om redan vid inskolningen.


I måndags t.ex kändes det som att jag blev störd minst 20 gånger på kort tid. Vissa gånger var det helt logiskt att hon knackade på, andra inte. Först var det om anmälan till en kurs (som inte börjar förrän 22 oktober och hade senaste anmälningsdag 1 oktober, men jag antar att hon gick på min kurators inrådan om att göra anmälan så fort som möjligt eftersom kursen har begränsat antal platser). Då var klockan ca 16. En halvtimme senare, kl. 16.30, knackar hon på igen för att påminna mig om att ta mitt mellanmål. Denna gång var det helt logiskt för mig att hon knackade på. Ytterligare en halvtimme senare knackade hon på igen, denna gång för att säga att hon skulle börja med middagen. Denna gång var det helt ologiskt för mig, eftersom vi redan hade kommit överens om vilken tid jag ville ha middag. Då är hon fri att starta med middagen när hon anser det lämpligt och det räcker med att hon kommer och knackar på när den är klar. Vid kl. 19 låg jag och skulle se på TV och då kom hon och frågade vad jag skulle ha för kvällsfika. Helt logisk fråga, men jag ansåg att hon hade på tok för bråttom med den (hon skulle ju inte sluta sitt pass förrän kl 21)  så jag höjde handen som i ett stopptecken och sa:


- Tagga ner, du är alldeles för snabb för mig. Jag vill inte bli störd när jag tittar på TV och det gäller oavsett vad jag tittar på.  Allt detta står i min assistentpärm. Jag har kopierat blogginlägg från min blogg som beskriver detta.


På tisdagskvällen låg jag också och såg på TV när hon kom och sa att hon skulle skura ur min kattlåda. Jag blev irriterad, men lät henne skura ur den eftersom den verkligen var i behov av en storrengöring.


Igår sa hon att hon skulle putsa mina fönster. Jag gav henne ok till detta, men glömde tänka på att det skulle ge mig tusen frågor:


- Jag hittar inte fönsterrakan.


- Den ska ligga i städskåpet.


- Jag har kollat där.


- Ok. Då finns det väl ingen då. Har du kollat på glashyllan?


- Glashyllan?


- Ja, glashyllan högst upp i städskåpet?


Hon tog en stol och kollade och mycket riktigt, där låg den. Bara hon som letat dåligt.


Sedan kom ytterligare frågor:


- Vad använder du för trasa? Vad använder du för medel?


Jag sa till henne att det var ok att hon putsade fönstrena i köket denna gången, men att vi annars inte brukar putsa fönster på helgerna. (För att jag vill ta det lugnt då).


- Jamen en annan assistent hade ju skrivit i överrapporteringsblocket  att fönstrena skulle putsas.


- Jo, men det var för att jag hade ett önskemål om att de skulle putsas vid tillfälle.


- Det förstår jag, men nu var det ju ett tillfälle...


- Ja, men det behöver inte betyda att det måste ske samma vecka som det skrivs. Du har inte ensamt ansvar över fönstrena. Alla era arbetsuppgifter är ert gemensamma ansvar. Jag antar att hon  inte tänker på att även fast jag inte rent fysiskt kan putsa fönstren själv så blir jag ändå inblandad i fönsterputsningen eftersom hon måste ställa vissa frågor p.g.a att hon inte har putsat fönster hemma hos mig tidigare.  Även om jag rent fysiskt ligger i soffan och ska försöka ta det lugnt så slappnar jag inte av när jag har en ny person i huset. Detta p.g.a att min hjärna p.g.a mina kognitiva nedsättningar blir stressad av nya personer. Tilläggas ska att hon är endast 23 år och aldrig har jobbat som personlig assistent tidigare.


Vidare pratade hon om att rengöra länkhjulen (småhjulen) till rullstolen och att boka klipptid hos min frisör, men där sa jag ytterligare stopp...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards