Direktlänk till inlägg 23 februari 2023

Boxningen hotas av nedläggning.

Av unika-jag - 23 februari 2023 23:22

Hej Allesammans!

Jag bara måste få ventilera detta: Jag älskar min boxning! Bra tränare och fina träningskompisar samt. att det gör så mycket för min kropp. Jag får träna muskler jag inte visste att jag hade, t.ex bål- och magmuskulatur, boxningen hjälper mig att få en bättre kondition då vi alltid gör saker som är pulshöjande. Sist men inte minst så hjälper den mot min spasticitet, och den effekten sitter kvar i två dagar efter boxningsträningen. Märkte senast häromdagen när vi gjorde rörelseträningen att mina fötter stannade i träningsmattan utan att behöva bli fasthållna särskilt mycket. I normala fall vill ju fötterna sprätta upp från mattan, de liksom trycks uppåt av mina spasmer. Personalen på boendet säger även att jag fått bättre kontroll på min underkropp tack vare boxningen. Nu höll jag på glömma en viktig sak: Boxningen ger mig även vila för hjärnan. Det finns inte en chans att tänka på stressande saker, för gjorde jag det så skulle jag glömma bort vilken slagkombination jag ska slå. Boxningen kräver helt enkelt så mycket koncentration och fokus att det inte finns utrymme för några andra tankar. Jag mår även psykiskt bra av att boxas.

Orsaken till varför boxningen hotas av nedläggning: Vår boxningsklubb har tillsammans kommunen betalat halva hyran vardera för vår boxningslokal. Nu vill kommunen dra sig ur detta då de anser att hyran är för dyr. Den lokal vi erbjudits som ersättningslokal brister i tillgänglighet: Ingen dörröppnare, för trånga hissar samt. inga utrymningsvägar om brand skulle utbryta. Vår boxningsklubb har därför meddelat kommunen att den lokalen inte är något alternativ för oss samt. påpekat att det blir diskriminerande mot deras funktionsnedsatta boxare om de skulle ta den lokalen. Vår boxningsklubb har även gjort en skrivelse till Fritidsnämnden i kommunen för att be dem tänka om och låta oss behålla vår lokal. Vidare har klubben skrivit en artikel om situationen i tidningen. Artikeln publicerades den 16 januari.

Jag följer min boxningsklubb på Sociala medier och läste ikväll ett sorgligt inlägg där de vädjade om tips på ny lokal. Vi har nämligen fått ett datum: Den 31 juli slängs vi ut ur vår nuvarande lokal och hittar vi ingen ny lokal innan dess, så måste de lägga ner boxningen helt och hållet, vilket varken jag eller mina träningskompisar vill?

Kram!

Ledsen boxare som har Cerebral pares.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards