Alla inlägg under februari 2023

Av unika-jag - 27 februari 2023 13:24

Hej Allesammans!


Våra nya trivselregler vi fått för Allrummet fungerar inte riktigt att applicera  på den arga brukaren. Hon fortsätter vara arg i Allrummet och personalen hinner inte stoppa henne. I fredags fick personalen ta emot följande utskällningar: "Du är helt störd i huvudet!" " Du är en gammgubbe. Åk hem till ditt hemland!" " Sluta med ditt skrattande, jävla kärring!" "Det här är ett psykboende." " Jag ska döda dig!" samt.  "Den enda personal som är vettig här är X, X och X."  Jag hinner som vanligt aldrig undan innan kaos utbryter. En person som brukaren dock verkar känna tillit till är sjuksköterskan. I tisdags kom brukaren till boendet i sällskap med sjuksköterskan och då grät hon. I lördags frågade samma brukare personalen: " Jag mår inte så bra. Kan ni ringa sjuksköterskan och be att jag får prata med henne?"

Av unika-jag - 27 februari 2023 13:08

Hej Allesammans!


Det känns lite mer hoppfullt ang. boxningen nu. Orsaken till det är att jag skrev en kommentar om vad min boxning betyder för mig på min boxningsdklubbs Facebooksida. En av personerna som såg och läste den kommentaren var självaste styrelseordföranden för boxningssektionen. Hon skrev att hon hade funderingar på att gå till tidningen och undrade om hon fick lov att citera det jag skrivit och jag svarade självklart ja. Jag tänker att ju fler som hörs, desto bättre. Jag vill så gärna fortsätta boxas då jag vet vilken effekt det har på min kropp samt. att jag vill se vart jag är om 5-10 år, vad för positivt som har hänt med min kropp då.

Av unika-jag - 23 februari 2023 23:22

Hej Allesammans!

Jag bara måste få ventilera detta: Jag älskar min boxning! Bra tränare och fina träningskompisar samt. att det gör så mycket för min kropp. Jag får träna muskler jag inte visste att jag hade, t.ex bål- och magmuskulatur, boxningen hjälper mig att få en bättre kondition då vi alltid gör saker som är pulshöjande. Sist men inte minst så hjälper den mot min spasticitet, och den effekten sitter kvar i två dagar efter boxningsträningen. Märkte senast häromdagen när vi gjorde rörelseträningen att mina fötter stannade i träningsmattan utan att behöva bli fasthållna särskilt mycket. I normala fall vill ju fötterna sprätta upp från mattan, de liksom trycks uppåt av mina spasmer. Personalen på boendet säger även att jag fått bättre kontroll på min underkropp tack vare boxningen. Nu höll jag på glömma en viktig sak: Boxningen ger mig även vila för hjärnan. Det finns inte en chans att tänka på stressande saker, för gjorde jag det så skulle jag glömma bort vilken slagkombination jag ska slå. Boxningen kräver helt enkelt så mycket koncentration och fokus att det inte finns utrymme för några andra tankar. Jag mår även psykiskt bra av att boxas.

Orsaken till varför boxningen hotas av nedläggning: Vår boxningsklubb har tillsammans kommunen betalat halva hyran vardera för vår boxningslokal. Nu vill kommunen dra sig ur detta då de anser att hyran är för dyr. Den lokal vi erbjudits som ersättningslokal brister i tillgänglighet: Ingen dörröppnare, för trånga hissar samt. inga utrymningsvägar om brand skulle utbryta. Vår boxningsklubb har därför meddelat kommunen att den lokalen inte är något alternativ för oss samt. påpekat att det blir diskriminerande mot deras funktionsnedsatta boxare om de skulle ta den lokalen. Vår boxningsklubb har även gjort en skrivelse till Fritidsnämnden i kommunen för att be dem tänka om och låta oss behålla vår lokal. Vidare har klubben skrivit en artikel om situationen i tidningen. Artikeln publicerades den 16 januari.

Jag följer min boxningsklubb på Sociala medier och läste ikväll ett sorgligt inlägg där de vädjade om tips på ny lokal. Vi har nämligen fått ett datum: Den 31 juli slängs vi ut ur vår nuvarande lokal och hittar vi ingen ny lokal innan dess, så måste de lägga ner boxningen helt och hållet, vilket varken jag eller mina träningskompisar vill?

Kram!

Ledsen boxare som har Cerebral pares.

Av unika-jag - 14 februari 2023 18:59

Hej Allesammans!

Idag utgick min rörelseträning p.g.a att en brukare mådde dåligt och var arg. Personalen som fanns ute i allrummet var inte tillräcklig, så de var tvungna att ta han som skulle tränat med mig till hjälp för att lösa hennes dåliga mående. Brukaren mår dåligt bland annat för att en närstående till henne gått bort. Sedan dödsfallet har hennes mående varit upp och ner. I undantagsfall är hon lugn, förklarar att hon är ledsen o.s.v, men oftast skäller hon högljutt på personalen genom att kalla dem för horor, hota med att slå ihjäl dem och kallar dem för cp mm. Utskällningen av personalen sker alltid i allrummet och jag hinner sällan undan innan hon börjar skälla. Vidare säger brukaren att hon inte vill bo här p.g.a att hon känner att hon mår dåligt av att bo här. Brukarens förvaltare säger dock att hon måste bo här i 5 år. Om hon fick välja / bestämma tror jag hon skulle flytta härifrån med en gång. Idag har jag varit inne i lägenheten hela dagen då jag fått det rådet av personalen då de vet att jag blir spänd/ obekväm av att vara i brukarens närhet när hon är på dåligt humör. Runt 17- tiden kom en personal och sa till mig att det var lugnt i allrummet då brukaren åkt till sin pojkvän. Personalen frågade samtidigt om jag ville äta middag med dem ute i allrummet. Jag tackade ja. När jag skulle gå in till mig efter att ha ätit klart middagen så såg jag hur brukaren som mådde dåligt hade klottrat följande meningar på väggen i korridoren: DRA ÅT HELVETE ERA SINNESSJUKA JÄVLAR! JÄVLA RUBBADE PERSONAL! JAG HATAR ER! NI ÄR DEN SÄMSTA PERSONALEN AV ALLA SOM JOBBAR PÅ LSS- BOENDEN I MIN KOMMUN! Själv hoppas jag bara att denna brukare får hjälp på något vis.


Av unika-jag - 13 februari 2023 13:09

Hej Allesammans!


Nu var det länge sedan jag skrev sist. Sedan sist har jag hunnit skriva ett brev till pappa ang. hur jag upplevde hans beteende under jul samt. att jag förklarade vilka konsekvenser det fått för mig i form av anspänning, stress och ångest etc. Skrev också att jag inte kommer komma till mitt barndomshem någon fler julafton. Har även ringt till honom och frågat hur han vill att vår framtida relation ska se ut. Hans första spontana svar var: - Jag vet inte. Sedan började han förklara att han känner sig stressad under julen, att det är mycket att fixa med julmat, stoppa in ved i vår vedpanna som vi använder för att få värme, hämta ny ved i stugan, ta hand om hundvalpen o.s.v Vi kom överens om att vi hädanefter ska ses på somrarna istället för på vintrarna samt. att jag då kommer hem en kortare sväng, typ en helg.


Apropå hundvalpen så har hon gjort ett nytt bus: En dag när pappa inte var hemma och min bror satt vid datorn så tog hon pappas handkräm av märket Working hands från bordet. På något sätt fick hon upp locket trots att det var gängat och slickade sedan i sig en fjärdedel av innehållet. Pappa var beredd på att hon antingen skulle få diarré eller kräkas, men inget hände. Pappa säger att hon är en hund som gärna går och bär på saker, gärna en grankotte, tallkotte och ett björkris i munnen samtidigt. Han säger också att hon är en hund som aldrig blir trött. Jag funderar därför på om aktivitetsbollar av olika slag ( sådana man lägger mat i)  skulle kunna göra henne trött? Då blir hon ju tvungen att jobba för maten istället för att få den serverad som i dagsläget.

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards