Alla inlägg den 31 augusti 2013

Av unika-jag - 31 augusti 2013 15:19

Hej, alla läsare!


Sist jag skrev så skrev jag ju om min operation, så jag tänkte fortsätta på den inslagna vägen.


Jag hade nu helbensgips, allt var gipsat utom tårna. Redan dagen efter operationen var det upp och stå som gällde. Jag var lite förvånad att det skedde så snabbt, men tänkte: "Jaja." När jag ställde mig mig upp sa jag:

-  Mamma, det känns som om jag flyger! Jag känner inte golvet! Det kan ha varit en kombination av att benen var gipsade i rakläge och att jag nu hade mindre spasticitet. Sedan hade jag nog en liten kul vinkel när jag stod upp, tills jag hittaade balansen. Jag hade träningspass tre gånger per dag. Ett i sängen kl. 8 på morgonen, ett kl. 10 på förmiddagen och ytterligare ett kl. 15. på eftermiddagen. Det kl.8 var endast töjningar i sängen. Kl. 10 och kl. 15 var det töjningar på brits inklusive gåträning i barr (två stänger man går emellan). Det var en konst att lära sig lyfta på fötterna med det långa gipset! Jag fick även gå med s.k gåbord. Ett bord med handtag framför och bordet går på hjul. Mamma var med mig på sjukhuset första dagarna, men sedan åkte hon hem (inte särskilt långt till sjukhuset då det bara var 1 mil emellan). Hon kom dock på besök ofta, vilket jag i och försig uppskattade, men samtidigt tog all träning min energi, så jag kunde tänka: " Kommer mamma på besök nu igen?" 


Jag kände inte av min spasticitet så mycket på dagarna när jag var igång, istället kom den igång på nätterna när jag skulle sova. Hela första veckan fick jag be om smärtlindring för att kunna sova, annars skulle spasticiteten ryckt hela nätterna.  Sköterskorna gav mig s.k stolpiller. Jag sov alltid med en kudde mellan knäna för att det inte skulle bli så hårt, så "gips mot gips." På nätterna behövde jag hjälp att vända mig. Märkte att det var dags att vända mig när jag vaknade av att jag hade ont i höften av att ha legat för länge på samma sida.


Gipset skulle jag ha i tre veckor och behövde förutom hjälp att vända mig även hjälp med dusch och toalettbesök. När jag skulle duscha fick jag ligga på en duschsäng med vita, långa kräkpåsar med gummikant på benen för att det inte skulle komma in vatten. Två sköterskor hjälpte till att tvätta av mig. En tog håret och överkroppen och den andra tog underkroppen.  När jag behövde gå på toaletten så fick jag be om en s.k, bäckenpotta, en potta av aluminium som man sätter i sängen och så gör man sina behov. Just ja, torkad i baken blev jag också. Ibland blev jag insmord med någon sorts kylande kräm ifall jag var röd.


Något jag absolut inte gillade var när de skulle byta kompresser i ljumsken! Tejpen fastnade i...ja, ni kan säkert gissa var...


Trevlig helg!



Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards