Alla inlägg den 31 maj 2013

Av unika-jag - 31 maj 2013 13:55

Hej i sommarvärmen!   


I tisdags var jag på besök på Ortopedtekniskt Centrum för att fixa mina nya skenor som skavde. Jag fick då reda på saker som uppriktigt sagt skrämde mig...Jag sa till min ortopedingenjör att jag har en förkärlek för att sitta med fötterna långt in/bak på fotstöden eftersom min spasticitet bryts då och att jag därför vill ha en kudde framför kardborrebandet så att det inte ska skava in i vristen. Han sa då att jag inte skulle sitta så eftersom det inte är bra för varken hälben eller knän. Hälsenan sitter fast i hälbenet och hälbenet viker undan om jag sitter med fötterna långt in på fotstöden. Konsekvensen blir då att knäna vickar inåt, vilket varken är bra för knäna eller övriga kroppen. Vidare sa han att DAFO-skenor (de skenor jag haft i flera år) inte alltid är lämpliga för vuxna, utan passar bättre på barn. Här blev jag ärligt talat aningen ställd. Jag har nämligen varit till ortopedtekniska tidigare och vi har då diskuterat andra alternativ ( en korsettsko) eftersom jag klagat över att skenorna är så varma, men som jag och assistenten som följde med vid besöket uppfattade det så framhöll han att skena var bäst. Nu, när jag redan skaffat mig nya skenor och betalat 600 kr för dessa, så framhåller han att korsettsko kan vara ett bättre alternativ. Skor kostar 800 kr/par, alltså ytterligare 1600 kronor att betala då jag behöver både en inne-och utesko! Handikappersättning tack! En korsettsko är en lägre sko med hålfotsinlägg. Skon ger samma typ av stabilitet som en skena. Någon kudde fick jag inte till skenorna nu till att börja med, istället rådde han mig att sitta med fötterna längre fram för att slippa skavet. Sist men inte minst tyckte han att jag skulle kontakta sjukgymnasten för att få fler övningar som sträcker ut knäna, för på så vis kan jag både stå och gå bättre eftersom jag blir mer upprätt. Nu har ju jag spasticitet i knäna, så vi får se hur det går.


Jag både gillar och ogillar mina skenor.


  • Gillar: 

  • Skenan är vinklad uppåt vid tårna, vilket innebär att spasticiteten "ger upp" mycket fortare. Det blir då avsevärt mycket lättare att göra sjukgymnastiken eftersom jag kan ligga avslappnad. Assistenten som hjälper mig behöver heller inte ta i lika mycket.

  • Det känns skönt och stabilt att ha dem på sig även när jag sitter. Skenan passar min fot. Inuti skenan finns vaddering vilket gör att plasten inte känns hård.

  • Skenan ger bra stöd för hålfoten.

  • Ogillar:

  • Vinklingen gör att jag känner mig "rund under fötterna" (nej, jag är inte berusad   ) när jag ska gå. Jag upplever det som om jag konstant skulle stå på tå, trots att jag faktiskt sätter ner hela foten. Jag har frågat assistenterna hur det ser ut och de säger att jag går som jag ska. Jag vågar dock inte gå själv just nu, så jag måste ha någon bredvid mig som går och håller i rollatorn samt. ger mig lite extra fart så jag vågar gå med långa steg.

  • Jag har en ytterkant som i vissa lägen  ligger mot foten som jag  kanske måste be dem fixa.

Ha en fortsatt bra dag, alla!




Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards