Direktlänk till inlägg 1 augusti 2021

Jag mår inte bra. Gråter dagligen.

Av unika-jag - 1 augusti 2021 06:02

Hej Allesammans!

Nu var det länge sedan jag skrev. Jag trivs på mitt boende, men just nu mår jag inte bra. Jag gråter flera gånger i veckan, jag har inte gått till sängs i tid på länge, jag har tränat en gång i veckan istället för två, jag har inte klivit upp den tid jag ska på morgnarna på länge, vilket lett till att jag varit tvungen att hoppa över lunchen eftersom det annars skulle ha blivit för tätt inpå frukosten. Jag har inte gått i duschen på två veckor. Jag har pratat med personalen kring detta och eftersom de, precis som jag, är olika som individer, så får jag olika råd beroende på vem / vilka jag pratar med. Vissa är fast beslutna om att hjälpa mig, medan andra säger: Du brukar ju ha sådana här perioder ibland. Visst, vi i personalen kan vara hårdare på att få upp dig ur sängen, men det kan ju bli en irritation för dig. Jag tänker att det beror på hur man gör det. Låter man sträng och befallande, som om man ger mig en order, så är det klart att jag blir irriterad, men om man istället säger: - Nu är klockan X, försök kliva upp så att du slipper stressa, så reagerar jag helt annorlunda.

En annan person säger: - Din dagliga verksamhet börjar ju snart, den kommer hjälpa dig att ta dig upp om morgnarna.
- Jo, men dagliga verksamheten är ju bara en dag i veckan, det ska ju fungera övriga dagar i veckan också.
- Jo, men när du varit på dagliga verksamheten en tid så kommer du automatiskt bli trött och vilja gå och lägga dig.
- Jo, men jag kan inte vänta tills dagliga verksamheten börjar med att gå och lägga mig i tid, då kommer jag ju vara jättetrött medan jag är på dagliga verksamheten.
- Det kommer ju bli schemaändringar i och med dagliga verksamheten, jag tror det bli för mycket för dig om du innan dess ska öva dig på att gå och lägga dig i tid.

De som är inställda på att hjälpa mig säger: - Ok att det är ditt ansvar att gå och lägga dig, men just nu fixar du inte det och då behöver du hjälp från oss. Jag tänker att du bor ju här av en anledning och det är för att få hjälp med rutiner och struktur. Det innefattar även att du får hjälp med att gå upp respektive lägga dig. Sedan så funderar jag och en kollega på om du har för mycket hushållssysslor och att det kan vara ett led i varför du mår som du gör?

- Jag har jobbat inom den här verksamheten i flera år och jag har sett att personer som bor på boenden får MINDRE hjälp än vad de egentligen BEHÖVER. Du är så verbal och duktig på att uttrycka dig. Du får bli tyst och apatisk, så kanske det händer något. Jag tycker inte du ska behöva bekymra dig för tvätt och städ. Rent fysiskt så kan du tvätta och städa, men ger det dig något?
- Nej.
- Sedan så behöver du sättas igång, om du förstår hur jag menar?
- Jag förstår. Någon måste trycka på startknappen.
- Vi i personalen har inte haft något planeringsmöte på länge, så vi har inte kommit överens om vilket arbetssätt vi ska ha. Sedan så tänker säkert vissa personer ur personalen olika ang. dina kognitiva nedsättningar beroende på hur gamla de är och vilka erfarenheter de har.

Hoppas ni mår bättre än vad jag gör!

Tack för att ni läste!

#Dåligsömn #Kognitivanedsättningar #Gråt #Personal #Reflektioner #Förståelse



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards