Direktlänk till inlägg 11 december 2020

Idag kokade hjärnan över...

Av unika-jag - 11 december 2020 20:08

Som rubtiken lyder...Insåg att två av veckans tre promenader går till COOP, vilket jag inte är nöjd med.Nu syftar jag inte på en enstaka vecka, utan flera veckor eller kanske t.om månader. tSedan gör jag massa saker på egen hand: tar ut lunch och middagsmat ur frysen,värmer maten när det är dags för diverse måltid, dukar av / torkar köksbordet, ställer tallriken på diskbänken,  fixar mellanmål själv, följer en handlingslista och klickar i varukorgen för onlinebeställning på Ica Maxi. Dessutom har jag en dag i veckan då jag ska hjälpa till med att göra sallad till maten. Brukar vara torsdagar. Jag glömmer ofta bort det trots att jag har en lapp om det på min whiteboard. De gånger jag kommer ihåg att lappen sitter där får jag istället påminna min personal om att jag ska hjälpa till vid middagen. Andra gånger har jag flyttat lappen för att jag inte orkat hjälpa till just en torsdag. Då är det ingen ur personalen som sett att jag flyttat lappen o.s.v.  Talade om allt  detta för min ena kontaktperson. Jag lät som jag brukar när jag är stressad: pratade fort, mycket och lät bitsk. Minns inte exakt vad hon svarade, men det var något i stil med: - Ist'llet för att koka över kanske du ska fundera på vad lösningen är>.

Jag: - Jag kan inte göra något åt det, mina kognitiva nedsättningar funkar så. Jag kan inte komma på lösningar själv.

- Jo, det förstår jag, men jag kan ju inte hjälpa dig om du inte signalerar att en viss sak är ett problem för dig.

- För mig kan vissa saker fungera i veckor eller månader innan jag ens UPPLEVER det som ett problem. Det är först när jag börjar STÖRA MIG på det upprepade gånger som jag FÖRSTÅR att jag har ett problem. Den sistnämnda meningen glömde jag säga till henne, får ta det nästa gång hon jobbar. Slutsatsen av vårt samtal blev i alla fall: Hjälpa till med middagen på torsdagar är borttagen och handla på COOP ändrades till en dag i veckan. Sedan så är det ju, som jag skrivit tidigare, inte endast dessa saker som får mig att gråta just nu.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards