Direktlänk till inlägg 3 december 2020

Min kontaktperson ska sluta...

Av unika-jag - 3 december 2020 23:20

Hej Allesammans!


Nu var det länge sedan jag skrev. Vill skriva, men har sällan tid.


Min kontaktperson ska sluta. Hon är 21 år. Jag är 38. Till en början tänkte jag: -"Hur ska hon kunna vara min kontaktperson? Hon är ju så mycket yngre. Tänk om vi inte är på samma våglängd rent mentalt?" Ni har väl hört uttrycket: " Åldern är bara en siffra?" För oss är det verkligen så! Hon må vara 21 år, men hon är väldigt mogen för sin ålder. Jag uppfattar henne som lättanpassad till sin omgivning, lugn, att hon förstår mig och mitt hjälpbehov och att hon kan läsa av mig.


En annan ur personalen påpekade häromdagen att denna vecka är min kontaktpersons sista vecka. Jag sa till honom att jag tycker det är tråkigt att hon ska sluta.

Han: - Du är ju förberedd på det nu. Dessutom har du ju kvar (rabblar upp namn på kvarvarande personal).

- Två av dem du nämner har jag ingen relation till överhuvudtaget (mer än arbetsmässig).

- Det är en del av livet att folk slutar.

- Det spelar ingen roll vad du säger. Jag kommer att bli ledsen i alla fall. Jag fungerar så.

- Då ska jag inte prata något mer om det.

Jag anser att han får prata om min kontaktperson hur mycket han vill så länge det är i positiva ordalag. Det jag däremot reagerar på är att om han tror att jag ska reagera på något annat sätt än med gråt på att min kontaktperson ska sluta så tror han fel. 


Idag så har vi haft en vikarie som jobbat. Han frågade hur det känns att min kontaktperson ska sluta.

Jag: - Det känns inget bra, om jag ska vara ärlig. Sedan går jag på promenad och när jag kommer hem igen börjar jag gråta.    Vikarien kommer in och ska börja laga min middag, jag går på toaletten och när jag kommer ut därifrån gråter jag fortfarande.   

- Hur är det? frågar vikarien lugnt och ger mig en stor, varm kram.

- Jag tänker på min kontaktperson.

- Varför känns det jobbigt att hon slutar?

- Hon var med från början när jag var nykomling här på boendet, hon var bland de första som fick se mig ledsen (plus de sakerna som jag skrev i första stycket i detta inlägg).

- Jag tycker också det är tråkigt att hon slutar. Hon är fin.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards