Direktlänk till inlägg 11 februari 2018

Bekymrad för ifall nyanställd assistent kommer att kunna utföra min sjukgympa eller ej...

Av unika-jag - 11 februari 2018 20:12

Hej Allesammans! #Nyanställd #bekymrad #sjukgympa

Jag är bekymrad över huruvida en nyanställd assistent kommer kunna utföra min sjukgympa eller ej. Han säger nämligen att han hellre står på golvet bredvid britsen än att han själv befinner sig på britsen tillsammans m. mig när vi gör övningarna.

Orsaken till att han hellre vill stå på golvet är att han då känner att han har bättre balans samt. kan få extra kraft från fötterna.

Vissa övningar kan man utföra om man står på golvet bredvid britsen, medan de i andra fall är bättre att man står på knäna framför mig.

Han har t.ex svårt för att utföra övningen där man drar upp ett böjt ben mot min mage för att sedan snedda det mot min motsatta axel. Tanken är då att han ska ha min fot mot sin mage eller höft o sedan styra mitt knä med båda händerna snett mot min motsatta axel. Igår tappade han balansen så ena handen hamnade på britsen istället. Syftet m. denna övning är att töja min sätesmuskel.

Sedan har jag en övning där han ska stå på sidan om britsen o sedan lägga mig i framstupa sidoläge. Sedan ska han lägga upp ett knä på mitt böjda ben. Han ska alltså stå med ett ben på golvet o det andra på mitt ben. Därefter ska han hålla en hand på min höft o den andra ska han använda för att trycka min axel bakåt så att det blir som en vridning. Detta för att sträcka mina bål- och magmuskler samt förhindra att axeln blir för stel. Den hand han har på min axel skakar som ett asplöv. Nästan så jag är rädd att han ska tappa greppet om den o ramla över mig.

Jag har även en övning där man ligger på rygg, sätter upp mitt ben i nittio graders vinkel o sedan trycker in mitt underben så det ska ligga parallellt med motsatta axel. Vid denna övning ska man hålla i min fot med ena handen samt. trycka ut knät med den andra. Här säger jag åt assistenten att använda sin bål- och ryggmskulatur för att slippa använda händer o handleder.

Har även en övning där han står på sidan om britsen, jag ligger på rygg o har benen på en rulle. Vi stretchar baksida knä genom att han håller ena handen ovanför knät o den andra nedanför för att han sedan ska kunna trycka ut ett knä i taget i rakläge. Säger åt honom att sätta sitt egna knä på britsen för att skona sin egen rygg, men han själv tycker att han får bättre tyngd genom att stå m. båda benen på golvet.

Han sa själv, minns inte exakt, men något om att han inte gillade att han var tvungen att använda överkroppen så mycket. Den kommentaren verkar inte enbart gälla ovan nämnda övningar, utan det verkar gälla övningarna överhuvudtaget.

Nu har han visserligen bara utfört sjukgympan en gång, andra tillfället blir idag söndag 11/2.


Han verkar även tycka det är obehagligt att lägga ett ben över mitt för att hålla fast det ben man inte jobbar med...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards