Alla inlägg den 29 januari 2018

Av unika-jag - 29 januari 2018 15:52

Hej Allesammans! #Nyanställdassistent #skitsnack #dåligkommunikation

Assistent hakar upp sig på att ingen varit o kompletteringshandlat grönsaker till mig. Hon sa att hon tyckte det var fult gjort av de andra att inte göra det. Jag sa att om hon har åsikter om något så litet så får hon antingen ta upp det m. chefen eller på APT eller byta arbetsplats. Hon pladdrade vidare om att hon anser att alla assistenter borde ta sitt ansvar o gå kompletteringshandla o se till att jag har det bra. Jag säger till henne att sluta klanka. Hon i sin tur undrar om hon inte får prata med mig. Jag sa att hon får prata med mig om sådant som gäller mig o inte klanka. Hon i sin tur sa att hon klankar inte på mig.
- Nej, men du klankar på resten av arbetsgruppen.
När jag sa det där med att byta arbetsplats så sa hon:
- Jag har inte gjort något fel. Det är väl den som har gjort fel som ska byta i så fall. Vidare började hon prata om att hon sett liknande saker hända på andra ställen där hon jobbat, fast då gällde det städning.

Diskussioner av den här typen drar onödig energi från mig, oavsett vem jag har den med.

Det bästa är att som assistent konstatera att det behöver kompletteringshandlas o det är inget mer med det. Inte börja dividera om vem som gjort fel eller ej.

Det var främst assistentens attityd jag störde mig på. Självklart får hon ha synpunkter på saker. Däremot undrar jag hur hon kan ha synpunkter så här pass tidigt in i arbetet. Jag menar...Hon har jobbat i en vecka o är inte ens färdiginskolad själv. Att hon dessutom framför sina synpunkter på ett sådant sätt att hon hackar på övrig personal är inte ok! Jag som brukare ska heller inte behöva höra saker som hon upplevt som negativt på tidigare eller nuvarande arbetsplatser. Det ska hon ta med chefen för de arbetsplatserna.

Förklarade för henne att här finns det inget krav att hushållssysslor från fm prompt ska vara klara när EM- personalen kommer, utan allt anpassas efter 1) Min energinivå och 2) Övriga sysslor under dagen. Hon pratar vidare om att det är mitt hem, men hennes arbetsplats o att hon vill att hennes arbetsplats o mitt hem ska vara trivsamt för alla parter, både för mig o för personalen. Jag säger att eftersom det är mitt hem så är hon skyldig att anpassa sig efter mig. Hon frågar då om jag inte tycker det är trivsamt om det är rent o fint. Svarar henne att vi har nog olika uppfattningar om vad trivsamt är. Hon undrar då om hon inte får göra någonting. Svarade henne aldrig på den frågan. Jag kan dock skriva att visst får hon det, bara hon kommunicerar med mig först. Det finns dock saker jag värdesätter högre än ett skinande rent hem: Nämligen en välstädad mun som inte klagar eller snackar skit det första den gör! Detta gäller alla här inne, mig själv inkluderad! Vill man att jag ska må bra bör man:

? Prata MED varandra hellre än OM varandra!
? Sätta sig in i hur arbetet hos mig fungerar. Jobba en månad eller två.
? Ge mig en bra dialog o struktur.
? När ovanstående fungerar kan man diskutera förbättringar.
? Mina göromål går ALLTID före hushållssysslor!
? Man får prata m. mig om annat än jobbet, men samtalet ska då inte inkludera andra än assistenten själv.

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards