Direktlänk till inlägg 1 januari 2018

Assistentvikarie som jobbat i 5 månader o bara strular!

Av unika-jag - 1 januari 2018 16:41

#Assistentvikariesomjobbati5månaderochbarastrular #kognitivamedsättningar #struktursbehov.

 

Hej!


Har en  assistentvikarie som jobbat hos mig i 5 månader som bara strular!


Började med att fråga hur det varit på andra jobb med basgrejer såsom att komma i tid. Han sa att då har han kommit i tid. Jag sa att det gått så långt att jag börjat förutsätta att han ska komma försent. Sa det i rätt brysk ton. Han lika brysk tillbaka:
- HUR MÅNGA GÅNGER HAR JAG VARIT FÖRSENAD?
- TVÅ (nämnde bara de två senaste gångerna, men totalt sett är det mer o det vet Stödfunktionen o enhetscheferna om).
- HUR MÅNGA DAGAR HAR JAG JOBBAT HÄR?
- DET HAR JAG INGEN KOLL PÅ!
( Han räknade själv ut dagarna).
- JAG VET BARA ATT DU JOBBAT SEDAN AUGUSTI, OCH ATT SÄGA ATT DU KOMMER FÖRSENT FÖR ATT VÄCKARKLOCKAN INTE RINGT LÅTER SOM EN MELLANSTADIEURSÄKT!
- VAD SKA JAG SÄGA DÅ NÄR KLOCKAN INTE RINGER?
- SKAFFA FLER KLOCKOR!
- JAG HAR INTE HUNNIT GÖRA DET SEDAN DET HÄNDE (det hände rätt nyss). JAG KAN INTE ANNAT ÄN FÖRSÖKA KOMMA I TID! JAG VILL INTE HELLER KOMMA FÖRSENT!
- DET HANDLAR INTE BARA OM DET! DET HANDLAR OM STRUKTUR OCKSÅ, DU KAN JU INTE PLANERA SÅ DÅLIGT ATT DU MÅSTE JOBBA ÖVERTID FÖR ATT HINNA MED SAKER! ( Jag syftade på en måndag rätt nyligen då han kom tillbaka från handlingen vid 16.20)
- DET ÄR INTE ÖVERTID ENLIGT LAGEN, JAG FÅR JU INTE BETALT FÖR DET.
- DET VET JAG ATT DET INTE ÄR, MEN RENT PASSMÄSSIGT ÄR DET JU DET, FÖR DU SKA JU SLUTA KL. 16.
- JAG ÄR EN RÄTT OSTRUKTURERAD PERSON!  JAG PLANERAR INTE MITT LIV! JAG FÖLJER MED STRÖMMEN! JAG TAR DET SOM DET KOMMER!
- SKA VI FORTSÄTTA TRÄNA, ELLER?!
Vi fortsätter träna. När vi är klara säger jag.
- Du, när  jag ändå pratar med dig, vad menar du med följa strömmen? För mig kan det betyda två saker: 1) att man har en laid-back-attityd och tänker att saker ordnar sig, eller 2) person som inte vågar sticka ut.
- Jag tänker att jag följer dags- strömmen.

- Ok! Berättar för honom om den struliga inskolningsmåndagen (jag o en ordinarie personal, hade i förväg planerat att den som jobbade förmiddag skulle gå o handla eftersom jag o den ordinarie personalen  skulle ha inskolning  av en ny vikarie. Assistenten kulle vara på hälsocentralen 13.30 för att fylla på mina dosetter. Klockan 13.20 hade jag fortfarande inte fått min lunch serverad så jag  frågade honom om han hade koll på klockan. Fick ett ja till svar. När han inte gått iväg och handlat vid 14.45 så frågade jag honom: Har du tänkt överlåta handlingen till personen som jobbar eftermiddag
- Ja, det får nog bli så.

Därmed föll den plan som jag o den ordinarie personalen ursprungligen gjort upp. Den ordinarie personalen  fick ta smällen, för jag var helt uppstressad: Jag sa: - Personen som jobbade förmiddag  har inte varit o handlat, vi ska träna o så  måste du dessutom gå o handla! Att maten skulle lagas fick jag dessutom reda på alldeles nyss!

- Kan du ta träningen imorgon istället?

- Vem är det som jobbar imorgon, är det samma som idag?

- Nej, det är inte jag, säger vikarien,  som fortfarande stod kvar i hallen.

- Det är X (vikarie som jobbat hos mig sedan september)

- Då går det inte, hon är så pass ny så hon kan inte inskola någon än.

Det hela slutade med att att jag o den ordinarie personalen gjorde träningen o sedan gick ordinarie personalen samt hon som skulle inskolas o handlade medan jag åt middag. All denna stress hade kunnat UNDVIKAS om vikarien  hade PRATAT med mig kring hur han tänkt det!


När jag grälade på honom för 2 veckor veckor sedan o frågade honom hur han tänkt kring detta så sa han: Jag var tidsoptimist o trodde jag skulle hinna gå och handla...


När vi diskuterade handlingslista så sa jag:


-Jag kollar matlistan att du gjort en symbol vid varje rätt som ska lagas, men bara för att jag gör det på måndag så innebär det inte att jag håller hela veckans matsedel i huvudet. Tvärtom så frågar jag ofta för att jag glömmer, det är därför det är så viktigt att varje gång säga: X ska lagas idag. Samma är det med pålägg, frukt och övriga varor som ska handlas. Jag är inte medveten om att X är slut såvida jag inte har flera personer som upprepar att X är slut. Jag har dåligt korttidsminne. Dessutom jobbar min hjärna så sakta så saker hinner inte komma fram till långtidsminnet innan min hjärna "tappar bort dem." Dessutom hör allt som händer under en vecka till korttidsminnet, även om man kan tycka att en vecka är lång tid ( Sistnämnda raderna i denna mening har min habiliteringspsykolog  förklarat för mig för typ 3 år sedan). Det är bl.a därför jag också ofta frågar vem/vilka som jobbar. Jag hinner glömma på ett par dagar. Jag kan ta att jag måste påminna dig om vissa saker ibland, såsom att papperet på toan är slut, att armstöden till toan måste höjas, påminna om mellanmål ibland, pumpa rullstolen etc, men att fråga saker som hör till daglig dialog/ struktur är jobbigt, för då får jag fråga hela tiden och det blir jättejobbigt.

- Jag tänker att jag inte vill avbryta dig m. struktur om du sitter i soffan och tar det lugnt.
- Jag föredrar hellre att du säger något istället för att säga inget alls om det gäller struktur, för då slipper min hjärna stressa upp sig... Gav honom lite exempel på belastande resp. icke belastande frågor. Fortsatte sedan med: Det är ju inte bara du som är ny, utan även två vikarier till som ska komma in i jobbet. 
- Det blir aldrig lugnt?
- Nej, det är lite så det känns. Sedan så sa jag också att han inte är den första som trott att jag klarar mer än vad jag gör, eftersom mina verbala förmågor skymmer mina andra svårigheter.
 
Förklarade också att han behöver fördela sina sysslor bättre, eftersom det inte ger mig något att vila om eftermiddagen blir knökfull...

Förutom detta så kom samma  en halvtimme sent lördagen den 18 nov. när jag skulle iväg o fira en kompis som fyllde 30. Han skulle ha börjat 10.00, jag fick ringa o väcka honom 10.30 Han kom till jobbet 11.15


Rena turen att det var på kvällen, om festen varit vid 14-15-tiden hade jag aldrig hunnit dit....


Han på söndag morgon, dagen efter festen: - Jag tar bort pausen. ( Det är en timmes rast på helgerna eftersom samma person jobbar hela dagen, från 10-21)

Jag: - Tänker du fortsätta ta bort pauser på det här viset?
Han: Jo, om det behövs.
  • Orsaken till att han ville ta bort den var att jag skulle köra sjukgympa och han skulle laga mat o han sa kunde inte få dagen att gå ihop om han tog pausen. När jag frågar varför han inte tog sin paus mellan 14-15 så sa han att han inte kunde ta den då, för han var tvungen att diska undan disk som han lämnat på lördag kväll. Det som retar/ stör mig kring det är att han först säger på lördagen att jag ska stanna hos min kompis så länge jag vill och se det som kompensation för att han kom försent den dagen och sedan dagen efter säger att han inte får ihop dagen...
  •  Jag hade själv på förslag att vi skulle vara hemma vid 21 på lördagen, men han sa att jag fick stanna så länge jag ville..
  •  Det hela slutade med att han ändå tog sin paus, fast mellan 18-19.



• Han kan heller inte säga: Beroende på vad du känner för/ orkar så tar jag min paus då. Då hänger ju pausen  i luften...Då känns det som att jag som brukare ska ansvara för assistentens paus, istället för att denne gör det själv.



Pratade m. kuratorn på habiliteringen kring detta i den 14 december 2017 o hon sa att hon tror att det kan vara så att vikarien som strular har en  kunskapslucka o att det är  vår enhetschefs  ansvar att se till att alla tar till sig av infon som står i mina pärmar. Jag sa till henne att jag har ingen aning om hur mkt vikarien  läst i denna...


Sedan sa hon att min habiliteringspsykolog har  en så bra bild av hur det känns för en person som behöver struktur o dialog, men inte får den. Hon sa att du brukar visa en bild på en tom stol utan ben...Då började jag gråta, för det är just så jag känner mig när jag har nya assistenter. Visst, jag har
mitt habiliteringsteam, men jag är ändå själv med varje ny assistent.

 

Av alla nya jag har så är det ovan nämnda kille som ställer till det allra värst. Det finns nämligen en fortsättning på detta strulet, tro det eller ej...

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards