Alla inlägg den 13 augusti 2016

Av unika-jag - 13 augusti 2016 21:56

Hej Allesammans!


De nya vikarierna  har nu börjat jobba. Hade inskolning på simningen med en av dem. Simningen gick bra, det jobbiga var att assistenten  var högenergisk: Han skämtade hela tiden samt. härmade störande ljud. Hade sagt till honom om min huvudvärk dagen innan  samt. sa att den fortfarande satt kvar på morgonen.  Tog två panodil på morgonen innan vi åkte iväg. Eftersom han  är ny så kopplade han inte att min huvudvärk = ta det lugnt med skämt. Jag försökte på olika sätt under simningen ( eftersom det var då han började skämta) förklara att jag inte orkade med det. Jag sa: "  Minns du vad jag sa igår? Jag är lika trött nu som då. " Det går några minuter o han börjar skämta igen. " (Namn)!  " säger jag. Efter ett tag är det samma visa igen.
" Kan du tagga ner?! Skärp dig!" När han sedan själv börjar påtala att simningen tagit honom på krafterna så blir jag sarkastisk o snäsig o säger: " Det är rätt åt dig! Då kanske du förstår varför jag snackar om att jag är trött!" Här flikar assistenten som skolar in  in o säger: " Nu tycker jag att Du är lite väl näsvis." Känner bara hur jag blir mer o mer arg ( arg är inte rätt ord förresten, mentalt trött p.g.a en hjärna som går på högvarv är bättre) o tänker i mitt eget huvud: " Det var inte dig jag pratade med, så lägg dig inte i ", men istället så går jag ut ur omklädningsrummet o in på toan i foajén. Hinner precis stänga dörren så gråter jag. Och nej, jag skulle inte på toa, gick bara in där för att jag inte ville gråta mitt ut i offentligheten o dessutom kändes det lite svårt att visa mig ledsen eftersom vikarien som sagt är ny. Jag o vikarien tar taxin hem medan hon som skolar in ar bussen av utrymmesskäl. Vi hinner hem före hon som inskolar o väl hemma lägger han handen på min axel o frågar: " Hur är det? " Mer behöver han inte säga förrän jag brister ut i gråt. " Förlåt. Det är inte ditt fel. Det är bara jag som har låg energi o tar ut det på första bästa, säger jag o ger honom en jättekram.
" Ingen fara. Jag har varit med om sådana här situationer förr."

Han är ju för ny för att kunna läsa av mig eller förstå vad jag menar eftersom jag uttrycker mig lite luddigt ibland. Dessutom är det här med skämt en svår avvägning. Ibland funkar det att skämta med mig trots att jag är trött, ibland inte. Dessutom kände jag mig ledsen redan innan vi åkte till simningen, men jag sa inget. Känslan uppstod efter att jag läst mail från kuratorn o sjukgymnasten. Det är en klassiker: All  stress som varit eller är kommer ut när jag vet att mitt habiliteringsteam är tillbaka på jobbet igen. Orsakerna var bl.a att vikarien  är ny samt. att jag inte ville att gråten skulle ta fokus från den kommande simningen. I efterhand tänker jag att det kanske varit bättre om jag hade vågat/ velat släppa fram den där o då, jag kanske inte hade blivit så irriterad då. Men gjort är gjort.

 

#nyassistent #kognitivanedsättningar #mentaltrötthet

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards