Alla inlägg den 17 april 2016

Av unika-jag - 17 april 2016 21:17

Hej Allesammans!


Jag trodde jag skulle bli stressad men...Istället har jag haft två komiska dagar! Det började i onsdags med att jag skulle till fotvårdaren: Jag och assistenten  hade tillsammans gått igenom dagens upplägg och kommit överens om att jag skulle äta lunch 12.30 Blev  lite fundersam då hon inte påmint mig om lunch vid 12.40, men tänkte att det bara blivit någon fördröjning. När hon fortfarande inte sagt något vid 12.50 gick jag och frågade om det inte var mat snart. Hon tittade förvånat på mig och sa:

- Du brukar ju inte äta förrän kl. 13.

- Ja, men jag ska ju iväg till fotvårdaren idag och taxin går 13.35 Hennes min när jag sagt det var klockren: Hon tog sig för huvudet och bara gapade.

- Förlåt, jag vet inte hur jag tänkte! Det är ju jag som planerat upp dagen med dig och jag har ju själv ringt och bokat taxi och allt! Min första tanke när du kom och frågade om maten var klar var att din klocka på datorn gick fel...


Trots att jag var stressad kunde jag inte annat än skratta!   

Åt lunchen i halvstressat tillstånd. Kollade på klockan var 5:e minut. Åkte till fotvårdaren och när jag kom hem hade jag huvudvärk. Gjorde sjukgympan, åt middag och satt sedan vid datorn resten av kvällen. Då såg jag ett mail från sjukgymnasten med texten: " Ses imorgon!" Blev tvärstressad! Tänkte för mig själv: " Det där stämmer inte. Jag har 21april inskriven i min almanacka." Frågade assistenten vad det stod i deras schema och där stod det också den 21. Svarade på mailet, men eftersom klockan var  efter 17 och hon hade gått hem för dagen så passade jag även på att prata in ett meddelande på telefonsvararen för säkerhets skull. Samtidigt så kom jag på mig själv med att agera på ett sätt jag aldrig gjort tidigare: Jag blev varken förbannad eller gråtfärdig trots stressen (vilket jag alltid blivit tidigare, innan vi aktivt börjat jobba med den), utan istället kom jag på mig själv med att fundera ut en lösning:

" Kommer sjukgymnasten imorgon så flyttar jag min dusch till fredag ", tänkte jag. Jag var dock lite orolig över att hon inte skulle hinna se mitt svar på mailet samt. lyssna av sin telefonsvarare. Kom i säng sent den kvällen  ( 01.00)  för jag stod och valde ut vilka kläder jag skulle ha den dagen  ifall vi skulle ses och gå ut (brukar normalt inte lägga fram kläder själv, men gjorde det för att det skulle gå snabbare på morgonen ifall det skulle ha behövts. (Skulle ha vikarie följande morgon nämligen).  Jag sprang fram - och tillbaka mellan garderob och toa och efter det mailade jag min Godman ( hade nog kunnat vänta med det, men jag får alltid sådana idéer just när jag ska stänga av datorn för natten). När jag väl kom i säng hade jag svårt att somna och vaknade tidigt följande morgon, 06.45 Kanske en kombination av stress och att jag behövde gå på toa.  Jag funderar lite på om ett scenario liknande hennes och mitt hade funkat med någon annan och mitt svar blir vet inte, för allt hänger på hur stressad jag är den dagen, vilken sorts tillit jag har till personen det gäller o.s.v Hon ringde upp mig samma morgon  kl. 08.30: - Hej...(lång paus) Det är (namn) (lång paus igen).  Kändes som om hon var beredd på antingen en utskällning eller att jag skulle vara jättestressad.( ...)Det var jag som bläddrade för långt fram i almanackan. Vi ska inte ses förrän den 21:a.


Återigen kunde jag inte göra annat än skratta åt situationen!    Känns så skönt att inte ha stressreaktion a´la skala 10 i kroppen längre! Har befunnit mig där rätt länge, så det känns skönt att jag börja reagera annorlunda efter snart 4 månaders jobb med detta!


 - Skönt att höra att du skrattar! var sjukgymnastens avslutande kommentar.


Med önskan om en fortsatt trevlig kväll och en god nattsömn!


Kram på er!   


#Stress #Komiskadagar

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards