Direktlänk till inlägg 27 november 2015

Utvärdering av stresshanteringskursen.

Av unika-jag - 27 november 2015 23:26

#Utvärdering #Stresshanteringskursen #Kärtåterseende


Hej Allihopa!


Igår var sista tillfället på stresshanteringskursen och därmed utvärdering. Förklarade för kursledarna hur jag upplevt kursen och särskilt en av dem kunde inte ta till sig mina synpunkter. Denne sa:


" Som kursledare är det inte lätt att veta hur en kursdeltagare tolkar saker" efter att jag påpekat att jag misstolkar ju saker om man vid ena kurstillfället säger så här: "Visst känner ni er duktiga/stolta när ni fixar saker på en viss tid med hjälp av ett hjälpmedel" (vilket jag tolkar som att personen menar att jag ska fixa saker på samma tid som alla andra) för att sedan vid kurstillfälle tre säga: "Ställ gärna in hjälpmedlet på lite extratid, så det passar er!" Jag försökte förklara att om denne sagt detta redan vid första tillfället som denne pratade om hjälpmedlet, så hade jag ju sluppit misstolka och bli upprörd.


* När jag försöker förklara för dem att jag saknat att prata om vad man kan göra för att hantera inombords stress så säger samma person: "Det stod ingenstans i planeringen att vi skulle prata om den mentala stressen." Det gjorde det visserligen inte, men denne borde förstå att ordet "vardag" betyder olika för olika personer.


Jag är så arg över att allt bara kastas tillbaka på mig hela tiden! Verkar som att kursledaren tror att jag ska kunna tolka allt på samma sätt som gemene man, denne verkar totalt ha glömt att jag har  mina kognitiva nedsättningar som försvårar detta!  Problemet är att min verbala förmåga ( det talade språket) och skriftspråket är väldigt bra, så det döljer/ skymmer mina nedsättningar.


Sedan hävdar kursledaren också att det inte går att utforma en gruppverksamhet där man samtalar om inombords stress, då syftet med grupper är att prata om allmänna saker.


Vaddå går inte?! Jag vill hävda att det går visst , om man har kursledare med den kompetensen, men det kanske inte finns på Stöd och habilitering?


Kursledaren lade en hand på min axel och sa åt mig att ha det så bra. Jag var för arg för att kunna ta emot hennes omsorger. Jag kände bara: " Ta bort handen!"     


Det positiva med gårdagen var att jag träffade min psykolog i korridoren. Vi sa hej och tjenamoss till varandra. Har ingen kontakt med honom nu, men jag vet att han förstår mig och mina nedsättningar till fullo, vilket skapar ett lugn hos mig. Det var otroligt kul att träffa honom igen!  


Godnatt på er!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards