Direktlänk till inlägg 10 november 2015

Dagens göromål, stresshanteringskurs o kursledare!

Av unika-jag - 10 november 2015 00:21

#Dagensgöromål #Stresshanteringskurs #Kursledare


Hej Allihopa!


Jag har tjuvstartat lite på det sjukgymnasten sa  sa att jag skulle jobba på, fysisk aktivitet varje dag. Förra veckan kändes som en, ursäkta språket, jävla utmaning. Kändes bra när jag var ute, men var jättetrött och jätteledsen sedan. Och nej, naturligtvis är det inte  promenaderna i sig som gör mig ledsen.Det var/är en utmaning att ens hålla mig vaken på förmiddagarna eftersom jag inte är van!

Kom hem från stresshanteringskursen i torsdags och var arg och upprörd i vanlig ordning, med rätta, faktiskt! Det jag stör mig så vansinnigt på är att kursledarna använder uttryck som: "Visst känner ni er duktiga och stolta över er själva  när ni klarar saker på en viss tid med hjälp av ett hjälpmedel" (översatt i mitt huvud till: "Visst känner jag mig  duktig när jag med hjälp av ett hjälpmedel klarar saker på samma tid som alla andra (, d.v.s som personer utan några som helst nedsättningar!) Hela mitt jag skriker nej åt uttalanden som dessa! Jag är inte som alla andra ( i det avseendet),  så försök då heller inte få mig att bli det! Jag har kämpat så hårt med att få bort Fröken Duktig ur min skalle, så försök då inte att placera mig i det facket igen!" Men istället säger jag: "Jag måste få göra något roligt i anslutning till det jobbiga, så det jobbiga blir lättare att göra, t.ex simma i anslutning till dusch". Lyckligtvis fortsätter en annan person på mitt resonemang och säger: "Tiden är ingen motor för mig, jag måste ha bestämt med någon fysisk person att ditt och datt ska göras och då gör jag det." Efter det tar kursledaren till orda och kommenterar det personen sagt och använder ytterligare ett uttryck som jag vill skrika nej åt: " Du gör det för att Du tänker: "Jag kan inte svika min kompis nu!"  Exakt så här tänkte jag från början (endast 2 år sedan) , innan jag lärde mig respektera mig själv och säga nej på ett bra och tydligt sätt och förstod att det var min rättighet att göra det. Nu tänker jag däremot att det kan sitta andra kursdeltagare och känna just detta, och då är det jätteviktigt att man som kursledare tänker på hur man uttrycker sig, så att de som känner sig stressade inte känner sig ännu mer stressade! För mig personligen så hänger ord som stolt och duktig starkt samman med prestation, anser att de kunde använda andra ord istället såsom nöjd, tillfreds, harmonisk etc. Naturligtvis förstår jag att kursledare bara är människor, men de kan väl försöka tänka på hur de uttrycker sig, med tanke på att de själva har kunskap om hur vår stress påverkar oss! Det enda matnyttiga och handfasta jag fick med mig därifrån var att jag skulle ta tillbaka en av de aktiviteter jag normalt brukar göra, plus att de skulle komma med förslag på göromål.

Uttryck som jag personligen avskyr, som jag inte ens tillåter mina assistenter att använda när de samtalar med mig är: "Måste, borde och ska", då dessa signalerar krav. Istället byts de ut mot: "Vad behöver du? Vad vill du? Vad orkar du? och Hur känns det"?

Nu dags för återhämtning. Var på Gudstjänst igår,  varit  på promenad kl. 10.00 imorse, jag har sagt mitt ang. veckans matlista, ätit lunch, pratat m. assistent samt. skrivit detta.

Varma kramar!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards