Direktlänk till inlägg 3 november 2015

Stresshanteringskurs och fritidsaktiviteter.

Av unika-jag - 3 november 2015 21:15

#stress #stresshanteringskurs #fritidsaktiviteter   

 

Hej Allihopa!


Satt och grät vid bordet i förmiddags innan simningen. På stresshanteringskursen informerar de om att risken för depression ökar om man inte får hjälp med sin stress i tid. Själv sitter jag och funderar ifall det är just där jag befinner mig, om jag tänker på hur jag mått senaste tiden. Började må dåligt för 8 månader sedan då min assistent  blev långtidssjukskriven och har mått dåligt till och från sedan dess, å andra sidan så var det faktiskt en massa stressande saker som hände i samband med det ( förutom den redan existerande vikariebristen så behövde jag en långtidsvikarie som kunde jobba på den sjukskrivna assistentens schemarad). Det som hände med mig då var att jag till en början hoppade över aktiviteter för att jag var stressad, men sedan har jag fortsatt hoppa över aktiviteter trots att situationen löst sig, med motiveringen att jag har varit trött. Vet att isolation förvärrar stress, men jag har liksom inte kunnat ta mig i kragen och pallra mig iväg. Simningen har jag varit ofrivilligt borta ifrån, men jag har samtidigt aktivt valt bort Gudstjänsterna...När vi fick i uppgifter Stresshanteringskursen att skriva ner allt vi aktivt deltog i under en vecka så insåg jag att jag inte gjorde annat än klev upp, åt, satt vid datorn eller sov. Inga Gudstjänster eller husgrupper (kristen bönegrupp) fanns i veckans schema, och har inte funnits på flera veckor eller månader. Har inte varit på husgrupp sedan någon gång i våras ( visserligen har vår husgrupp bristande ledarskap, men ändå...). Gudstjänsterna har jag inte närvarat vid på en månad, men har börjat tänka att jag måste dit innan de börjar efterlysa mig.
 
Att välja bort att umgås med vänner på Gudstjänst eller husgrupp är knappast något som bidrar till att jag mår bättre på något plan, snarare tvärtom. Ändå uteblir jag längre än vad jag behöver...Depression eller bara en vana som är svår att bryta? Jaja, nu ska jag väl inte gå in alltför djupt i detta, men jag måste ändå tillstå att jag blir rädd när de pratar om just depression och sedan kommer jag på mig själv med att i viss mån bete likadant som en deprimerad person gör: Tycker att allt i livet är jobbigt under stressiga perioder: Alltifrån att umgås med vänner till att göra vardagliga saker såsom borsta tänderna eller duscha. Det är samma sak varje gång jag blir stressad. Dock är det aldrig så illa att jag tappar livslusten. Känns mera som att det är den stressade situationen och min oförmåga att hantera min egen stress som gör att jag helst skulle vilja slippa situationen och de stressade känslorna kring den, men paradoxalt nog så isolerar jag mig i själva stresshärden de gånger som stressen pågår i mitt eget hem. 
 
Dock finns det en sak jag håller fast vid trots stress och det är simningen. I simningen ingår såklart dusch efteråt, men duschen känns inte alls lika jobbig som hemma p.g.a jag har simmat i anslutning till denna: Att duschen drar energi gör inget, för jag har ju just fyllt på energin med att simma.
 
* Jag känner mig fri när jag simmar, behöver inga hjälpmedel.
*Jag känner hur jag blir mjuk, rörlig och spasticiteten reduceras kraftigt.
* Simma är varmt och mysigt. Tänker på hur vattnet bär eller på hur solen strålar in genom fönstret.
* Simma är totalt kravlöst!
 
Jag har haft en underbar dag idag, trots att jag var ledsen i morse!
 
Varma kramar!
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards