Direktlänk till inlägg 8 oktober 2015

Efterlysning: Kontakt med mina känslor!

Av unika-jag - 8 oktober 2015 18:16

Hej Allihopa!  #känslor #kontakt #stress #ledsen

 

Ja, som rubriken lyder: Efterlyser främst kontakt med andra känslor än stress, trötthet och ilska. Gråt, kanske. Känt mig gråtfärdig i minst en vecka, men inga tårar kommer ut. Känner mig lite som en robot i det avseendet. Gissar att jag inte är tillräckligt lugn inombords för att kunna släppa fram gråten. Gråten har för övrigt med stressen att göra, det är stressen som orsakat allt.


Pratade med en assistent idag om att eventuellt gå på bio och se filmen: "Min lilla syster."


- Ska du verkligen se den? Du har ju varit nere så länge nu. Du kanske skulle behöva se något mer upplyftande? Vet att hon menar på ett omtänksamt sätt, men jag sa:


- Jag tänker inte låta mina erfarenheter av min bästis ätstörningar styra mitt val av film. Dessutom har jag sett trailern till filmen, och största fokuset verkar inte ligga på personen med ätstörningar, utan snarare på personens anhöriga och vänner. Vidare har jag sett något inslag på Nyhetsmorgon eller Nyheterna om detta och de som gjort filmen har gjort den i syfte att man ska känna sig fri när man går därifrån. Dessutom är verkliga ätstörningar alltid värre än filmen.


- Ok, det var bara en tanke. Det verkar som om du tänkt igenom ditt val.


Själv är jag sådan att jag klarar inte av upplyftande/klämkäcka filmer när jag känner mig stressad och ledsen. Varför? Jo, för att det känns som ett hyckleri mot mina känslor, typ: "Hej och hå,  nu ska jag vara glad och stoppa undan alla jobbiga känslor i garderoben!" Jag är, medvetet eller omedvetet, tillräckligt duktig på att stoppa undan känslor som det är, så då har jag inget behov av en upplyftande film som förstärker det hela! Jag behöver snarare filmer som hjälper mig att släppa fram det där ledsna som finns i mig emellanåt. Man kan kanske tro att jag då gråter floder åt en bra dramafilm á la "Min lilla syster", men nej. Är jag tillräckligt stressad så är jag inte i kontakt med min ledsna sida heller. Resultat: Alla övriga biobesökare kanske sitter och gråter, medan jag känner mig helt  oberörd av filmen...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards