Direktlänk till inlägg 20 februari 2015

Stressad och trött p.g.a. vikariebristen.

Av unika-jag - 20 februari 2015 18:23

God kväll, allihopa!

Alla  pass är nu lösta för den assistent  som ska vara sjukskriven i två veckor. Har även fått veta vem den nye enhetschefen blir. Stressen över vikariebristen sitter dock fortfarande i. Är jättetrött, men är så stressad så jag inte kan sova. Ligger vaken i sängen på kvällarna/nätterna  och lyssnar på en och samma ljudboksskiva två varv  innan jag somnar ( orkar inte byta). Ett varv på en ljudbok motsvarar en timme. Hänger inte med i bokens handling alls.  Gråter dagligen p.g.a stressen.   Länge sedan jag mådde så här dåligt.  Försöker tänka ut roliga saker att göra, tex. biobesök, men eftersom jag som sagt är så stressad och trött så jag gråter så orkar jag följdaktligen inte ta mig någonstans. Jag lägger även in extra vila. Konstigt nog har jag lättare att somna på dagtid när assistenterna är här. Tycker inte det borde spela någon roll för sömnen ifall de är här eller inte, men lättare går det i alla fall.

Hade en intervju med en tjej förra veckan och det var tänkt att hon skulle inskolas i nästa vecka, men idag ringde hon och sa att hon fått jobb på ett annat ställe. Vår chef har tre nya på ingång till mig, så jag får vänta in dem.


Vad gäller att fixa vikarier så fungerar det så här:

Har jag en fungerande vikarielista så sms:ar ordinarie personal vikarierna. När personalen fått svar på vem som kan jobba så meddelar de mig detta.  Svaren kan komma inom allt från 15 min. till flera timmar.

Får de nekande svar från alla vikarier så meddelas jag även om detta, men jag får i samma veva veta att Stödfunktionen och chefen är inkopplad. Stödfunktionens uppgift är att om möjligt få loss mina vikarier från sitt andra jobb (de jobbar på flera olika ställen) så att jag kan få hjälp och istället sätts en vikarie in hos den andra brukaren.

Om det inte är möjligt att göra som ovan så är det chefen som beordrar ut ordinarie personal.

Enligt både mig och assistenterna  så har chefen mycket bättre koll på saker än vad Stödfunktionen har. Stödfunktionen ser nämligen bara vilka tider jag har assistans, inte vem som jobbat respektive pass, vilket innebär att en assistent  som redan jobbat sex dagar i sträck kan få förslaget att jobba övertid. Chefen brukar då försöka fixa så de slipper jobba, om det går. Sedan så har Stödfunktionen vant sig vid att jag har en stabil grupp som klarar sig själv, vilket har fått assistenterna att inse att de varit för snälla mot dem. De inser att de måste börja kräva mer hjälp. Chefen sa också att hon pratat med Stödfunktionen och sagt att de måste avlasta min grupp mer, nu när läget är som det är. Det råder nämligen vikariebrist i hela min kommun, så de får heller inte in så mycket vikarier som de skulle behöva.

Pappa ringde igår kl 21.30 för att han ville förvarna mig i vad han kallar för "god tid" då han hade tänkt komma på lördag (han pratade alltså om denna lördag den 21/2). Jag sa till honom att vi nog har lite olika uppfattningar om vad begreppet "god tid" innebär och att i min värld innebär "god tid" två veckor i förväg, minimum  en vecka. Sa även att jag behövde vila då det varit fullt upp med vikarieletande denna vecka, vilket han faktiskt respekterade. Jag tänker som så att orkar jag inte utföra mina vanliga aktiviteter så orkar jag inte umgås med honom heller just nu, särskilt inte eftersom han är så impulsiv som person.


Önskar alla läsare en trevlig helg!


Kramar!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards