Alla inlägg den 5 februari 2015

Av unika-jag - 5 februari 2015 23:28

Hej Alla!


#cpskada #kognitivanedsättningar #kognitivahjälpmedel


I måndags var kommunens arbetsterapeut samt. en student förbi och diskuterade kognitiva hjälpmedel med mig. Jag fick beskriva hur jag upplever mina nedsättningar: att min hjärna saknar planeringsförmåga, att jag har svårt att veta hur lång tid en sak tar i förhållande till andra saker, att jag behöver påminnelser, att jag kan tappa upp till 50% av det som sägs i ett vanligt samtal p.g.a hjärnan klarar inte av att ta emot mer. Jag klarar heller inte av att boka in möten på egen hand. Jag är även ljudkänslig p.g.a min hjärna klarar inte av att sålla bland ljud, den kan inte välja att inte lyssna till vissa ljud, utan jag tar in allt. De i sin tur ställde följdfrågor kring allt detta. Jag fick veta att här i min stad har vi något som kallas för kognitiva teamet. Tillsammans med arbetsterapeutstudenten ska jag få åka och träffa dem den 19 februari och sedan går de igenom hur olika hjälpmedel fungerar. Jag hade själv förslag på någon typ av surfplatta som hjälpmedel och arbetsterapeuten sa att en surfplatta är ett hjälpmedel man måste ansöka om att få, då detta räknas som en specialanpassning för mig. Först och främst är jag skyldig att prova övriga hjälpmedel som finns på marknaden. Efter mötet var jag så slut så jag lade mig på soffan för att vila och somnade. Det tar på min mentala energi att koncentrera mig, berätta om min egna upplevelse samt. besvara frågor i en timme.


Nästa vecka blir det fullt upp:


Måndag: Möte m. God man


Tisdag: Simning


Onsdag: Husgrupp


Torsdag: Intervju m. assistentvikarie.


Godnatt allihopa!

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards