Alla inlägg den 1 februari 2015

Av unika-jag - 1 februari 2015 22:01

Hej Alla!


I onsdags hade jag husgrupp (kristen bönegrupp) hemma hos mig. Jag blev förvarnad via sms att vi skulle ha knytkalas för en vän som skulle flytta, så jag ställde fram överblivet fika från min födelsedagsfest då jag associerar ordet knytkalas med just fika såvida ingen annan information ges. Jag kände mig som rubriken lyder när mina vänner dök upp med grytor av olika slag och frågade om de fick använda ugn och spis. Mina kognitiva nedsättningar kickar in extra i situationer som denna. Det visade sig att det skulle bli knytismiddag, något jag totalt missat p.g.a informationen hade gått ut via mail och själv hade jag inte suttit vid datorn på tre dagar p.g.a trötthet. Tänkte: " Jag har ju redan hunnit äta middag. Hur ska jag nu göra?" Beslöt mig för att äta knytismiddagen istället för kvällsfikat den kvällen. Middagen blev riktigt trevlig när min hjärna väl lyckats ställa om till den nya situationen. Vi åt en kinesisk gryta, piroger och sallad medan vi diskuterade nöjesattraktioner av olika slag. Till efterrätt fikade vi.


Igår var jag på födelsedagsfirande hos en vän. Trevligt. Idag märker jag dock av att jag var bland mycket ljud igår. Är extra känslig för ljud idag. Tyckte det lät illa när assistenten lade ner mina bestick på bordet.


I morse skämtade jag med assistenten och sa:


- Du gav mig en rejäl utmaning igår. Tyckte du att jag behövde träna, eller?


- Vad då?  undrade hon.


- Du glömde ge mig te igår. Letade efter termosen i vardagsrummet, men hittade den på köksbänken utan något vatten i.


- Åh nej! Glömde jag ge dig teet?


- Fick ta tekokaren och försöka transportera den till närmsta bord. Inte lätt när den är varm som tusan och jättetung. Funderade en bra  stund på hur jag skulle göra då jag blev skakig i händerna bara av att hålla i den samt. att spasticiteten kickade in. Jag var  rädd att vattnet skulle komma ut via pipen till tekokaren och jag skulle få det över mig (brukar växla grepp mellan höger och vänster hand annars, men det gick inte med tekokaren). Jag fick hälla ut hälften av tevattnet för att överhuvudtaget orka lyfta tekokaren och sedan tog jag brickvagnen och ställde den på. En brickvagn ser ut ungefär som en rollator fast lägre och med en bricka framför.


I morgon kommer arbetsterapeuten och vi ska prova ut ett kognitivt hjälpmedel till mig. Hoppas på en surfplatta av något slag.


Godnatt och sov gott, alla!

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards