Alla inlägg den 13 december 2014

Av unika-jag - 13 december 2014 21:30

Hej Alla!


Inspirerad av min väns låt "Agata" tänker jag nu fortsätta att skriva om min tid på Riksgymnasiet. Detta inlägg kommer att handla om den del av personalen som jag inte kom överens med, vilket var ca 3 st.

 

Person 1: Jobbade rätt nära mig och vi förstod aldrig varandra. Gick flera gånger till elevhemsföreståndaren med detta, men fick bara svaret att vi skulle ge varandra en chans till.


Personen sa saker som:


Situation 1:


- Hur länge tror du att du kommer att känna så här? när jag var ledsen över en skolkamrats bortgång. Jag tänkte: "Jag känner väl så tills jag har känt färdigt."


Situation 2


- Ska vi begränsa det till mig? frågade denna när jag sagt personligt jobbiga saker till en annan i  personalen. Jag tänkte: " Ska denna person få bestämma vem jag ska anförtro mig åt?"


Situation 3:


- Vet du att det är omöjligt att prata med dig när du gör sådär (hade handen uppe som ett stopptecken när jag inte orkade prata längre. Inte säkert att jag kommit ihåg att informera personen om vad tecknet stod för, men denna bemödade sig heller inte med att ta reda på det, d.v.s fråga mig om det).


Situation 4:


- Jag känner inte dig och därför så har jag svårt att tolka dig.


- Du har haft 3 år på dig. Hur mycket längre behöver du? Du har ju varit sjukskriven så mycket.


- Tyckte du att jag svek dig när jag var sjukskriven?


- Nej.


- Får jag ringa och prata med din mamma?


- Gör det, om du tror att du kan förstå mig bättre då.


- Jag måste ha ett ja eller nej.


Jag upprepade samma svar.


- Ja eller nej.


- JA! skrek jag till slut.


Person 2:


Situation 1


När jag försökte gå till en annan personal och prata om min dåliga relation till person 1 så sa denna till mig:


- Nu är det nog du som inte vet vad du pratar om. (Detta efter att jag inför person 2 anklagat person 1 för att inte veta vad den sysslar med). Person 1 är jätteduktig och har jobbat jättelänge!


- Person 1 må vara jätteduktig på sitt jobb, men jag och denna person går inte ihop!


Situation 2:


- Torka tårarna nu! Det där är väl inget att gråta för, sa denna efter att jag anförtrott denna en jobbig situation med min bästa vän. Bästa vännen var deprimerad och hade självmordstankar.


Situation 3:

 

Två av eleverna var osams med varandra och jag fick frågan:


- Vad tycker du om det?


- Ingenting, sa jag.


- Jamen något måste du ju tycka, du är ju ändå äldst.


- Blanda inte in mig i det där, jag har ingenting med saken att göra, säger jag och går från bordet mitt i maten. Kort därefter kommer dessa två elever och ber mig om förlåtelse.


- För vad? frågar jag förvånat.


- Personalen säger att det är vårt fel att du gick från bordet. Denna sa - Titta nu vad ni gjorde!


- Jag var inte arg på er! Jag blev sur på personalen för att denna inte kunde respektera när jag sa att jag inte ville bli inblandad.


Situation 4:

 

- Vad har vi här? Är det en 8-åring eller en 18-åring? frågar denna bara för att jag blir arg över en sak och vågar visa det.


 

Person 3:

 

Situation 1:

 

- Nu får du väl ta och skärpa dig! Det var din pappas fasters man som gick bort! sa denna efter hans bortgång. Jag tolkade det som att jag inte fick sörja personen ifråga.



Lördagskram!

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards