Alla inlägg den 5 december 2014

Av unika-jag - 5 december 2014 00:31

#Vänner #Flytt  Hej Alla!


Igår fick jag reda på att tre av mina vänner ska flytta. Två av dessa (ett par) har jag känt i flera år och  den tredje bara dryga året. Upplever alla tre som trevliga, inbjudande och hjälpsamma.  Dock står jag närmast  en av dessa vänner då vi är jämngamla samt. att jag har känt såpass stor tillit till vännen att jag vågat anförtro denne  personligt jobbiga saker. Inte bara anförtro förresten, utan jag har även vågat visa känslor. Vännen har sett mig både jätteglad och otröstligt ledsen och kunnat hantera båda situationerna utan problem. När jag varit det sistnämnda har denne  kommit med papper och sedan gett mig ett val genom att fråga:


- Vill du prata om det? De få gånger jag sagt nej så har även detta respekterats. Jag upplever vännen som väldigt lugn.



Första gången vi träffades så överrumplade denna person mig. Personen räckte fram handen och hälsade redan innan vi hunnit få kaffe eller te. 


Personen sa: - Hej! Är du ny?


Jag log och tänkte: "Wow! Det här är en person som är rättfram! (Är så van vid att många i allmänhet känner en osäkerhet  kring mig p.g.a okunskap kring mitt funktionshinder, så det kändes skönt med en som en som bröt det mönstret).
 

Sedan upptäckte vi att vi hade gemensamma intressen.

Har jag suttit själv vid ett bord i en större folksamling har vännen alltid erbjudit mig att sitta i samma sällskap som denne.  Berett plats för mig. Sagt - Kom och sitt med oss! och även frågat om jag vill att denne ska hjälpa mig med något. Även dennes respektive har ställt samma fråga.
 

Vännen har även varit genuint nyfiken på mitt funktionshinder. Frågat vad det är som gör att jag inte kan gå, undrat vad spasticitet är (Denna fråga var klurig för mig att förklara. Jag bad att få återkomma när jag kommit på en bra förklaring. Tror inte att denne fått en än idag, trots att jag har en, p.g.a jag glömt bort det) och undrat varför jag alltid har en kudde framför knäna. När jag sedan förklarat att jag har kudden för att inte spatta (få spasticitet) rakt ut med benen och därmed lägga krokben för någon så har denne skämtat till det lite och sagt:

-Jaså, du kickar folk du!  


- Ja, sa jag.   


Vännen har även förstått att jag har svårt för det här med att hålla fokus (jag kanske har berättat för denne, var så länge sedan så jag minns inte) så varje gång vi ses och denne  märker att jag står upptagen med något (t.ex. tar av mig ytterkläderna) så lägger denne alltid en hand på axeln och säger hej för att påkalla min uppmärksamhet. Jättebra sätt, tycker jag, för på så vis är det ingen risk att jag missar att säga hej, d.v.s jag behöver ej oroa mig för att jag förbiser min vän.  Andra vänner, som jag ej varit lika tydlig med, kan nämligen känna det som om jag inte ser dem när jag inte svarar. De säger: "Jag sa faktiskt hej till dig" (utan upprördhet) och jag i min tur får förklara att jag hört dem, men inte hunnit besvara hälsningen så snabbt som de önskar. Min väns hand på min axel har denne  kommit på själv. Känns som om denne tänkt steget längre. Jag gillar sådant!  

Vännen kommer att flytta till sina hemtrakter igen.


Jag får maila denne om jag vill något.


Den tredje vännen som flyttar,flyttar utomlands.


Kommer sakna alla mina vänner på var sitt sätt, men särskilt den jag står närmast!


Är så ledsen! Tårarna sprutar!   

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards