Alla inlägg den 27 november 2014

Av unika-jag - 27 november 2014 18:59

#cp-skada #mjukaupphöftochbäcken Hej Alla!


Bad assistenten att göra övningarna som mjukar upp höft och bäcken idag då jag känt att jag är:


* trött i ryggslutet

* velat dra upp benen (ofrivilligt) när jag suttit i soffan p.g.a är för kort på framsida lår

* velat ta upp foten från golvet (typ stå på ett ben) när jag gått med rollatorn av samma anledning.


Övningarna var idag svåra att göra p.g.a spasticiteten tog emot så mycket. Så fort assistenten tog tag i mitt ben och vinklade det utåt så var jag rädd att ramla av britsen, trots att det var en bra bit mellan mig och kanten.


- Du kan inte ramla, sa assistenten.


- Rent intellektuellt förstår jag det, men säg det till min hjärna, sa jag.


- Jag förstår det, men försök slappna av. Tänk inte på vad jag gör med dina ben eller hur det känns. Tänk på något helt annat. Titta på dörren. Ser du ett dörrhandtag?


Jag börjar åter tänka på och prata om hur det känns, vilket leder till att spasticiteten blir värre. Jag spattar så mycket så både jag och assistenten börjar svettas.  Dock är det inte bara spattar utan även vanlig spänning.


- Ser du ett dörrhandtag?


Jag börjar åter tänka och prata om känslan.


- Jag ställde en fråga som jag inte har fått svar på: Ser du ett dörrhandtag?

Jag börjar skratta! Jag vet att det är ett dörrhandtag där, men vete tusan om jag ser det. Jag skrattar ju så tårarna rinner!  


Jag måste ha lyckats slappna av lite i omgångar i alla fall, för jag känner att spänningen i höften börjar lätta. En stund senare hör vi båda ett högt och ljudligt BRAK!


- Aj! Det där gjorde nästan ont. (Inte ont som i smärta, utan ont som i stor anspänning).


- Jag förstår det, det har aldrig brakat sådär mycket förut.


Efteråt kände jag mig rörlig och benen kändes mjuka som spaghetti. Benen är nu lika långa, jag har en mjukare (icke stapplig) gångstil och sitter rakare gör jag också.


Trevlig kväll, alla!

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards