Alla inlägg den 13 september 2014

Av unika-jag - 13 september 2014 13:39

Hej alla läsare!


Jag har ju tidigare lagt in min stresshanteringsplan här på bloggen, men tänkte nu gå in lite mer på några vardagssituationer som p.g.a mina kognitiva nedsättningar stressar mig och min hjärna. Det är både situationer som har uppstått för flera år sedan och saker som uppstått nyligen:


* Jag behöver daglig struktur, men assistenten har inte lagt upp någon. Jag går och undrar hur dagen ska bli, hur vi ska hinna med allt. Till en början undrar jag tyst för mig själv, men förr eller senare får assistenten tusen frågor från mig. Jag kan nämligen inte lägga upp plan, följa plan eller ändra plan själv.


* Jag ska åka till simningen och taxin är sen. Jag blir stressad och undrar hur vi ska hinna äta lunch, duscha (man måste duscha av sig och tvåla in sig med antiseptisk tvål innan man får gå i bassängen) och byta om innan det är dags att hoppa i badet.


* Jag ska på en aktivitet med vännerna och får i sista stund ( sista stund för mig är antingen dagen före eller samma dag) reda på att aktiviteten ändrats från att vara en inomhusaktivitet till att bli en utomhusaktivitet. Dessutom får jag reda på att man ska ta med sig särskild mat till aktiviteten. Stress uppstår då jag undrar hur tusan jag ska hinna skicka iväg en assistent att handla dessa saker, hur ska jag få ihop det med dagens övriga saker? Förändringen blir för snabb för mig och min hjärna klarar inte av att ställa om planeringen så snabbt. Resultatet kan bli på två sätt: Jag deltar i aktiviteten, men min hjärna är egentligen för trött för att vara där. Jag sitter ner med mina vänner, men jag säger ingenting. Detta p.g.a att jag inte orkar vara social eftersom all min mentala energi gått åt till att försöka ställa om till den nya planen. Jag sitter mest bara och stirrar. Andra alternativet är att jag helt sonika stannar hemma, för jag behöver vila p.g.a stressen som just uppstod.


* Jag ser på ett tv-program och assistenten börjar prata med mig samtidigt. Jag "ser" inte  programmet trots att tv:n är på. Jag kan nämligen inte stänga ute ljud och inte heller koncentrera mig på mer än en sak i taget. Mitt fokus har alltså flyttats från tv:n till assistenten och jag missar därmed programmet.



* Assistenten gör saker effektivt, t.ex är snabb på att städa. Jag i min tur undrar om assistenten är stressad eftersom det går så fort. Att det går så fort är något som stressar mig. Det enda jag ser är nämligen assistentens, som jag uppfattar det, springande. Att jag upplever det som springande har med min visuella perceptionsstörning  att göra. Jag lägger märke till de visuella sakerna extra mycket.


* Assistenten ställer frågor som: " Var är din matmall, jag hittar den inte" När jag är lugn klarar jag att svara på en sådan fråga, men är jag stressad så kan t.ex det vara en fråga som blir en fråga för mycket.


* Ny assistent börjar jobba hos mig. Bara det faktum att personen är ny stressar mig. Personen är för ny för att jag ska ha hunnit bygga upp någon tillit. Detta gör att jag p.g.a stressen är och petar i assistentens göromål såsom disk, tvätt, städning o.s.v.  Egentligen handlar stressen aldrig om sysslorna i sig, utan enbart om att personen är ny. Jag kan säga saker som:   "Lämna disken, vi har ju varit och simmat hela dagen" för att nästa dag ifrågasätta: " Varför har du lämnat disken? Du ska hinna med att diska trots att det är städdag!" Mina tillsägelser skapar förvirring hos assistenten och denne vet inte hur den ska göra: Ena dagen är det ok att lämna disken och nästa inte.






Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards