Direktlänk till inlägg 28 mars 2014

Bussresor.

Av unika-jag - 28 mars 2014 17:30

Hej Alla!


I fredags skulle jag åka buss hem från tandläkaren. När vi skulle kliva på kom busschauffören och sa:


- Jag har redan en rullstol, ni får vänta på nästa.


Vi (jag och assistenten) stod och funderade på huruvida vi skulle vänta på nästa buss eller ej. Jag sa att jag ville gå hem då jag var hungrig eftersom jag inte kunnat äta någon frukost p.g.a tänderna. Sagt och gjort. Vi vann dock inget på det rent tidsmässigt, men vi slapp i alla fall stå i busskuren i 30 min. för att vänta på nästa buss.  På vägen hem diskuterade vi det här med bemötande. Min assistent sa:


- Tänkte busschuffören överhuvudtaget på att det är en person som sitter i rullstolen (hon syftade på hans formulering). Ska du degraderas till en stol?


- Jag vet att busschaffören inte gjorde något fel, då det faktiskt finns en klisterlapp på bussdörren som säger att det endast får finnas en rullstol i varje buss.


- Jo, men det är inte första gången du blivit nekad att åka buss och vi har sett fler personer i rullstol bli nekade också.


- Mm. Jag är så van vid att höra allt  möjligt, så jag tänker inte på det, sa jag.


- Jag förstår att man inte kan reagera på allt och det brukar inte jag heller göra. Jag tänker bara att man säger ju inte till en person med kryckor att den inte kan åka med för att den har kryckor.  Man måste ju kunna lita på att man kan åka med den buss som kommer. Det är inte alltid man kan vänta på nästa buss, om man har en tid att passa, till exempel. Vill man att fler ska åka kollektivt får man väl göra fler platser.


- Det har du rätt i! Hör du vad ja säger: "Jag har blivit så VAN vid att höra allt möjligt så jag reagerar inte på det". Egentligen är det ju hemskt! Ungefär som med mobbning.Till slut blir man så van vid at bli mobbad så man tror att det alltid ska vara så.


- Ja, det blir så stigmatiserat.


Idag var det dags för nästa busstur. Till frisören denna gång. Idag kundejag kliva på utan problem, det var ingen annan som satt på platsen. Jag var på väg att sätta mig med ansiktet mot färdriktningen när chaufören kom och sa att jag måste sitta med ryggen mot färdriktningen. Jag har suttit m. ryggen emot förut, men tyckt att jag fallit framåt vid inbomsningar p.g.a det inte funnits bälten samt. inte tillräckligt med saker att hålla sig i, vlket vi försökte förklara för chauffören.


- Det blir samma sak om du sitter som du vill sitta, sa han. Vidare förklarade han att jag kunde slå ansiktet mot plattan samt. att det inte finns något stöd för stolen ifall den skulle välta bakåt. Han lovade köra försiktigt just med tanke på avsaknaden av bälte. Vi accepterade den pedagogiska förklaringen och vände stolen rätt.


- Får jag se ditt färdjtänstkort, bad han.


- Visst, sa jag. Legitimationen ligger där, sa jag och bad assistenten hjälpa mig att plocka fram den.


- Jag behöver bara kortet.


- Jag tänkte bara eftersom på baksidan av färdtjänstkortet så står det att färdtjänstkortet inte är giltigt utan giltig legitimation.


- Jag kollar bara hur länge färdtjänstkortet är giltigt, alltså datumet, så glöm inte att förnya det i sepember.


- Nej.



Trevlig helg!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards