Direktlänk till inlägg 12 mars 2014

Hej då, goa psykolog! <3 Hej kurator! :-)

Av unika-jag - 12 mars 2014 12:00

Hej Alla!


Gamla känslor kommer upp. Igår var jag på möte på vuxenhabiliteringen igen. Information om mig skulle föras över från min psykolog till min kurator. Psykologen ritade  i vanlig ordning upp kurvan med mina kognitiva nedsättningar och dess värden. Han behövde inte förklara så jättemycket för kuratorn, då de två har jobbat ihop tidigare. Jag fick säga hur jag upplevt saker förr och nu. Hur jag upplevt min neuropsykiatriska utredning, dess resultat och hur jag ändrat livet. Vi gav henne även lite fakta kring hur min assistans sett ut, att jag haft en uppföljnng men att jag nu landat i den och anpassat mig till det nya.


Psykologen skämtade lite med mig när jag hälsade på den nya kuratorn genom att ta i hand.  Han sa: 


- Är du så formell idag? Precis innan jag skulle åka hem skämtade han igen:


- Jag är helt säker på att det här bordet var runt sist jag kollade. Är det du som har smittat mig?  Jag harklade mig och sa: - Du med ditt professionella kunnande borde ju veta att perceptionsstörningar inte smittar  

- Måste man ha det jämt då?   Om din kurator inte sköter sig så får du bussa mig på henne.

- Jag har tänkt tanken, sa jag och log pillimariskt   


- Jag har ju fått höra när det varit något fel med assistansen. Vem ska då få höra när det varit något fel med mig. Ska du det? undrar han och tittar på min nya kurator. Jag tog till orda: - Jag har visst sagt till dig när något varit fel  


- Jag gör aldrig fel  


Sedan gav vi varandra en kram och han sa: - Ha det bra och sköt om dig! till mig.


När jag kom hem började jag fundera på det där han sa om att vara formell när man tar i hand. Insåg då att vi aldrig hälsat på varandra så, utan mera sagt - Hej hur är läget, Tjenamoss,Tjena, Tjenamossan eller Tjenixen! Det var han som införde ordet Tjenamoss i våra konversationer då han är en psykolog med humor. Jag har tagit efter hans uttryck då jag också har humor eller så har jag kommit med egna. I övrigt hälsar jag alltid med att ta i hand.  


Idag har jag gråtit floder (gråter än) för att jag SAKNAR honom!  Han har hjälpt mig förstå mig själv. Gett mig verktyg så mitt liv ska fungera så bra som möjligt. Dessutom är han en väldigt empatisk och förstående person.


Gråtattackerna började redan vid kl 9 i morse, hade uppehåll vid sjukgympan, började om vid 12.30, uppehåll vid lunch, grät de två timmar jag var själv idag (låg i sängen och grät), uppehåll vid middagen och så har de börjat om nu igen. Tilläggas bör att jag sovit dåligt i två veckor p.g.a olika saker, vilket gör att jag reagerar mer. Ledsen hade jag nog blivit hur som helst, men nu har jag gråtit så jag har ont i huvudet och fryser. Kommer börja må illa om jag inte slutar skriva bums!


Tack för att ni läste!


Kramar!                                           









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









                                                  









       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards