Alla inlägg den 8 mars 2014

Av unika-jag - 8 mars 2014 00:15

Hej Alla!


Tre dagar denna vecka har jag haft en gammal assistent som jobbat hos mig. Det är inte bara jag som upplever mig lugn och ostressad just nu. Hon, som inte jobbat hos mig på 3 år säger att jag är mycket lugnare, ser ut att må bättre, att det är roligt för henne att se. Det är roligt för mig med. Nu slipper jag lägga skulden på mig själv, för tack vare min neuropsykiatriska utredning som jag gjort vet jag vad som är "fel."  Jag har kognitiva nedsättningar.


Ni kanske minns att jag skrev om mina korsettskor i höstas? Jag måste slå ett slag för dem igen! Tack vare att de har en stabil häl samt. kardborreband man kan dra åt så är mina fötter lika stabila i dem som i en skena. Kardborrebanden skaver inte som kardborrebanden på skenorna gjorde. Mina fötter slipper vara instängda, bli varma, få fotsvamp samt. att mina atopiska eksem blivit bättre.  Har pratat med ortopedtekniska ang. foten som ville vicka inåt och de menade att allt kommer från höften. Ska man fixa det måste man fixa knäna också och i så fall blir det tal om operation. Jag hade fått för mig att inlägget i skon skulle stävja vickandet, men jag har fått förklarat för mig att det bara stödjer hålfoten så jag ska slippa få ont när jag går. Det blev inga vinterkängor därifrån, då de ortopediska skorna tillverkas i Italien och där tänker de inte på detta med varma skor. Köpte istället ett par egna med stabil häl och ordentlig snörning. Rådfrågade ortopedtekniska ang. vad jag skulle tänka på innan jag köpte dem.


Då jag p.g.a viktuppgång samt. avsaknad av dubbelbemanning (två assistenter som jobbar samtidigt) inte kan träna på att gå i trappor längre så har vi ringt och frågat arbetsterapeuten om en portabel ramp, d.v.s en ramp man kan plocka med sig vart man än åker då jag är i behov av en sådan för att kunna komma in på husgrupp hos mina vänner.  Det var inga problem att få en sådan som hjälpmedel. Arbetsterapeuten sa dock att hon inte rekommenderar dessa till trappor med fler än tre trappsteg p.g.a risken att det blir för brant lutning. Ska den användas till fler än tre trappsteg så måste man vara minst två som hjälper till. Detta blir inget problem då jag har vänner som kan hjälpa mig och assistenten. Det vi dock behöver veta är höjden på trappstegen eftersom rampen bara går att dra ut ett visst antal centimeter.


Trevlig kväll, alla!


Kramar!

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards