Alla inlägg den 21 oktober 2013

Av unika-jag - 21 oktober 2013 15:48

Hej Alla!


Som jag skrev i förra inlägget så var jag till läkare för mina svullna ben i somras. Han tog blodtryck, blodprov, urinprov EKG samt. lyssnade på hjärta och lungor. Blodtrycket var på gränsen till högt. Övriga värden var normala. Han sa att jag hade ett s.k ödem i underbenen (numera "bara" i fötterna). Jag frågade honom vad mitt ödem kunde tänkas bero på. Hans teorier var följande:


1) Jag kanske får i mig för mkt vätska via maten.


2) Viktuppgång.


3) Försvagade kärlväggar i benen eftersom jag ej kan använda dem på samma sätt som en gående.


Jag frågade honom om stödstrumpor, men han sa då att det skulle bara göra mer ont (hade ont då, men inte nu). Frågade också om vätskedrivande eftersom vätskan inte vill komma ut trots att jag kissar normalt. Han sa då att han helst inte ville ge mig det, eftersom det rubbar salt- och vätskebalansen i kroppen som i sådana fall måste kompenseras upp med ngt annat.  Han rådde mig att kontakta dietisten ( har en dietist sedan tidigare) för råd kring mat och vikt, kontakta sjukgymnasten för översyn av min sjukgymnastik. Han vill att jag ska ha fler övningar som gympar underbenen. Han vill också att jag ska prata med sjukgymnasten kring tippbräda så att jag kan komma upp i stående på  ett annat sätt (att "bara" gå med rollator räcker inte). Röra på mig så mkt det går.


Jag har kontaktat dietisten. Ska dit den 5/11 kl. 11.00


Måndagskram!



Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards