Alla inlägg den 22 juni 2013

Av unika-jag - 22 juni 2013 23:08

Hej!


Dagens ros vill jag ge till min psykolog på habiliteringen! Varför? För att han hjälper mig att förstå mig själv, är varmhjärtad, positiv, ärlig, omtänksam, har humor etc. Jag känner sådan enorm tillit till honom, han vet vad han gör, hur han ska handskas med mig. Jag var till honom  i måndags för att påbörja min stresshanteringsplan och talade om för honom vad som stressar mig just nu (samma saker som jag skrev i måndagens blogginlägg). När jag pratat färdigt sa han:

- Du kanske inte ska ha några hushållssysslor  alls på ett halvår.

Jag tänkte:  "Hjälp! Vad är det han  säger? Hur ska jag lyckas med det? Vad ska jag göra istället för hushållssysslorna?"

Jag gick in lite i försvarsställning och sa bl.a.- Men jag vill ju så gärna, men min vilja krockar alltid med min energinivå. Tar lätt på mig för mycket för att jag inte vet vad som är lagom och så har jag en hjärna som protesterar och säger "Jag orkar inte och orkeslösheten visar sig som gråt". Här tar psykologen till orda igen:

- Jag har i ett halvårs tid (han har känt mig i ett år)  hört dig säga att du blir stressad av att hålla reda på för mycket saker själv (alltid blivit det) du säger att du har huvudvärk, gråter etc. Du måste få en dräglig vardag. Det är inte meningen att du ska tumma på gränserna hela tiden! Du ska inte behöva ha gråten i halsen varje dag! Vi måste hitta en lagom nivå på dina krav på dig själv samt. dina prestationer. Stresshanteringsplaner i all ära, men de fungerar inte om du inte får rätt hjälp av din omgivning.  Jag blev chockad när han sa detta eftersom jag trodde mig ha sänkt mina krav så mycket som det bara gick redan. Översätter man det han säger så betyder det: Jag bryr mig om dig! Jag vill att Du ska ha det bra! Vem kan motstå den omtanken? Inte jag i alla fall! Hans tanke är att jag ska vara helt utan hushållssysslor ett halvår för att jag ska fylla på energidepåerna. De fylls på bäst om jag gör sådant jag tycker är roligt, d,v,s, det som ger mig energi. Under det här halvåret ska jag alltså prova på olika aktiviteter för att se vad som passar mig bäst. Syftet m. aktiviteterna är att få hjärnan att byta fokus, att gå från stressad till lugn. Vi ska fortsätta med stresshanteringsplanen i augusti.

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards