Direktlänk till inlägg 24 maj 2013

Så här har min vecka varit.

Av unika-jag - 24 maj 2013 14:48

Hej alla!


Jag tänkte ge ifråm mig ett livstecken då det var länge sedan jag skrev. Vi har ju fått intensiv sommarvärme över landet nu. Jag gillar sol och värme, men jag avskyr att jag måste ha fötterna instängda i mina plastskenor stora delar av dagen. Plast andas inte, vilket leder till att jag blir jättevarm och blöt om fötterna. Jag får ta av skenorna och lufta fötterna flera gånger per dag samt. byta strumpor lika ofta. Dessutom har jag atopiska eksem (mycket torr hud och stora röda prickar/utslag på fötterna, vilket gör det hela ännu värre). Jag har frågat ortopedtekniska om de kan göra skenorna i något annat material än plast, men då säger de att de mister sin stabilitet. Jag har även ringt en fotvårdare och bokat tid för rådgivning kring hur jag ska ta hand om mina fötter på bästa sätt. Förutom ovan nämnda problem så har jag även förhårdnader, kartnaglar (naglar som växer på höjden mer än på längden, så det blir flera lager naglar. De är tjocka och svåra att klippa). Förhårdnaderna har jag fått av att skenan skavt eller klämt när man ska ta på eller av dem, eller att kardborrebanden skurit in på framsidan av foten (ej nu, utan för flera år sedan och de sitter fortfarande kvar). Jag ska dit den 9 juli.


Vad gäller min cykel så ringde vi och frågade om transport till cykelverkstad med specialfordon, men de sa nej och bad oss istället att kontakta hjälpmedelscentralen. Jag kom på att jag tror inte hjälpmedelscentralen hjälper oss med detta eftersom jag är uppe i vuxenstorlek på cykeln och har fått köpa den för en mindre summa pengar. Cykeln räknas då som min och då är det jag som får ansvara för allt som har med den att göra. Jag har frågat arbetsterapeuten kring detta i ett annat ärende och då gav hon mig det svaret, så det blir väl till att se om någon har ett släp.


Denna vecka har jag även haft intervju med en person som ska jobba som sommarvikarie hos mig i sommar. En ung person som tidigare jobbat på ett boende där alla hade medfödda kognitiva nedsättningar. Perfekt för mig!


Jag fick ett brev från kvinnokliniken där jag ombads komma och göra om mitt gynekologiska cellprov eftersom provet jag lämnat tidigare inte var fullständigt. Det gjorde sjukt ont sist jag var dit, ej själva provet men instrumenten de använde (plastspade). Varje gång hon tryckte in den fick jag jättemycket spasticitet  så barnmorskan kom knappt åt att ta provet och därför blödde jag rätt mycket också. Hoppas det går bättre nästa gång. (Sorry för utförlig beskrivning).


Sist men inte minst har jag varit till stan och handlat kläder inför sommaren. Jag letade bl.a shorts men hittade inga som passade. Jag fick aldrig upp dem över baken oavsett vilken storlek jag tog, det måste ha berott på hur modellen var sydd...Bättre lycka nästa gång.


Trevlig helg alla!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards