Direktlänk till inlägg 18 april 2013

Tandläkarbesök och CP mm.

Av unika-jag - 18 april 2013 13:34

Hej kära läsare!


I måndags skulle jag ta bussen till tandläkaren. Medan jag stod och väntade så kom en äldre dam med rollator fram och ville bjuda mig på en godis, en Fruxo citron. Damen ville säkert vara snäll, men själv börjar jag tycka att det känns aningen olustigt, det var nämligen tredje gången det hände... Jag får väl säga nej nästa gång...


Jag fick komma till en annan tandläkare eftersom jag bokat en akuttid. Jag talade om för henne att jag har spasticitet och att det underlättar att hon säger vad hon ska göra, så slipper jag rycka till. (Rycker nämligen till av plötsliga oväntade ljud såsom tandläkarsugen, vattensprutan, slipmaskinen, borren etc. Vet jag när de ska komma är risken för ryck mindre).

- Har du spasticitet i munnen? undrade hon

- Nej, men benen, så bli inte förvånad ifall de är extra böjda eller hamnar utanför tandläkarstolen.

Hon började med att ta röntgenbilder, sedan undersöka. Hon kände att skrapan fastnade och sa sedan att en gammal lagning lossnat och att hon skulle göra om den.

- Ok, sa jag. Hon började med att lägga bedövning och sa åt mig att andas lugna, djupa andetag under tiden. Jag kände att det hjälpte mot spasticiteten. Sedan var det dags att laga. Hon bad mig lägga tungan lite mer till höger så att hon skulle kunna borra på vänstra sidan. Hon började borra, men snart var min tunga där igen. Hon fick be sin sköterska hålla ner den. Det var då  jag insåg det: Självklart påverkade spasticiteten min tunga  i det läget! Benen var ju spända, så då påverkade det även munnen/tungan! Tandläkaren var ny, vilket också gjorde sitt, jag var lite extra spänd och dessutom tvungen att ligga raklång i tandläkarstolen (min spasticitet föredrar att jag är så böjd som möjligt från höften, då detta är en rörelse som bryter den). Tandläkaren var dock lugn, pedagogisk och förstående, så det hjälpte. Hon höll även hela sin arm om mitt huvud så att det inte skulle falla utanför stolen. När jag 45 min. senare klev ur stolen var mina ben så trötta av allt "spattande" så musklerna vibrerade. Dagen efter hade jag ont i höfterna och började fundera på vad jag hade gjort och så kom jag på att visstja, det berodde ju på tandläkarbesöket. 


Igår var det tvätt-och städdag och i samband med det skulle personalen hjälpa mig att byta sängkläder. När jag skulle gå lägga mig senare på kvällen (personalen går kl.21 och jag går och lägger mig senare efersom jag kan gå i säng själv) så upptäckte jag att assistenten tagit ur de gamla sängkläderna, men glömt att bädda rent.    Fick sova utan då man inte får larma nattpatrullen för en sådan sak (för att larma dem ska man vara sjuk eller ha ramlat ur sängen).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards