Direktlänk till inlägg 12 april 2013

Ont i svanken= Bäckenproblem

Av unika-jag - 12 april 2013 17:44

Hej kära läsare!


När jag var 20 år fick jag en dag väldigt ont i svanken. Jag tänkte inte något mer på det, tänkte att det skulle gå över. Ett tag senare hade jag så ont att jag inte kunde krypa upp på min träningsbrits, jag kunde heller inte förflytta mig från rullstolen till soffan utan att det gjorde ont. Det var en strålande smärta, kändes som att det gick elstötar genom svanken. Det gjorde även ont att bara placera handen på höften, hålla s.k höftefäste. Jag blev rädd och tänkte: "Det här har jag aldrig haft förut. Vad kan det vara?" Jag nämnde mina smärtor för min arbetsterapeut som i sin tur tog kontakt med sjukgymnasten på min hälsocentral. Sjukgymnasten kände på min svank, tryckte på punkter som han visste skulle ömma längs hela svanken.

- Ajajaj, det strålar! sa jag.

Sedan bad han mig lägga mig på rygg för han skulle testa hur långt jag kunde dra upp benet mot magen, han skulle se ifall det var stramt någonstans och konstaterade att en sida var stramare. Han lade mig i framstupa sidoläge, tryckte fram min höft samtidigt som han tryckte axeln bakåt. Han liksom vägde på min höft och försökte gunga loss det som satt fast. Efter tre försök sa han: "Nej, jag får inte loss det. Han försökte en gång till: KNAK! Nu var ryggen ok, men jag hade jätteont i ljumskarna istället. Jag frågade honom om det skulle vara så. Han sa då att eftersom det hade suttit fast så länge (gick inte till honom förrän efter 2 månader) så skulle det ta fyra dagar innan det blev bättre. Jag hade haft snett bäckenben, bäckenet hade tippat framåt. När jag kom hem från hälsocentralen grät jag och assistenten undrade vad det var: - Det gjorde så ont när sjukgymnasten knäckte tillbaka bäckenet, sa jag. Orsaken till att jag hade fått snett bäckenben var att höftböjarmuskeln blivit för kort och då skulle kroppen kompensera det med att tippa bäckenet framåt. Dessutom drar spasticiteten det ur läge. Sedan dess har jag haft samma problem otaliga gånger, men knäckningarna (töjningarna) av bäckenet gör inte ont när jag uppsöker sjukgymnasten i tid. Senast jag var till sjukgymnasten för detta var för snart två veckor sedan. Symptom på bäckenproblem brukar vara (ej i kronologisk ordning):


1) Jag sitter snett, ligger nästan i soffan trots att jag vill sitta.

2) Får ont i bålen/höften p.g.a huden kläms.

3)Svankar mycket och glider därför framåt i soffan.

4) Det sliter i höftböjarmuskeln.

5) Når inte ner med ena foten i golvet.

6) Minskad stabilitet när jag står upp. Benen vill vika sig.

7) Sliter på bak- eller framsida lår.

8) Ökad spasticitet.

9) Strålande smärta i svankpartiet.

10) Smärtan kan stråla ut i benet.

11) Ömma punkter på skinkorna.

12) Höften hakar upp sig och känns stel. Svårt att räta ut benet i liggande läge.

13) Känns som om jag bara sitter/ligger på ena halvan av kroppen, känns som om jag ska vicka/välta p.g.a obalansen.

14) Ont i knäna/menisken.

15) Går mer utåt med fötterna.


Istället för att knäcka (töja) bäckenet kan man även massera de ömma punkterna på skinkorna och få dem att slappna av och därefter låta bäckenet fixa sig själv. Det har samma effekt som knäcken och är skonsammare mot kroppen men håller inte lika länge.   Man ska dock inte knäcka alltför ofta, kroppen kan vänja sig vid knäcken och därefter kräva att den ska ha det titt som tätt. Styrketräning och simning hjälper mig att stärka bålen och förlänga intervallen mellan knäckarna. Mina bäckenproblem påverkas också av snedställningar (vridningar, t.ex in och ut ur bil) stress, trötthet, oro, menstruation etc. Jag har större risk att få det då.


God kväll, alla! Trevlig helg!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av unika-jag - Torsdag 18 jan 09:52

Hej Allesammans!   Nu var det länge sedan jag skrev. Mycket har hänt i december och januari: Jag har fått en ny säng som är höj- och sänkbar, en ny duschstol och en ny rullstol. (Eller rättare sagt ett provexemplar av nya rullstolen som jag får p...

Av unika-jag - 7 november 2023 16:07

Hej Allesammans! I helgen har min kille varit och hälsat på. Han är jättetrevlig, rolig, omtänksam och mer därtill. När han såg mig förflytta mig från soffa till rullstol sa han ? Ramla inte?. När vi sov så vaknade han till ibland och lyfte huvud...

Av unika-jag - 25 maj 2023 10:01

Hej Allesammans!   Inatt har jag sovit jättedåligt. Gårdagen var jobbig på många sätt. Jag hade en personal som villr ta upp en sak med mig vid 20.30 på kvällen. Jag kunde inte somna förrän vid 3.30. Tidigare under dagen hade jag fått be en annan...

Av unika-jag - 17 april 2023 17:12

Hej Allesammans! Testade att sitta i Allrummet och spela Yatzy med en annan brukare då den arga brukaren också satt i Allrummet och var lugn. En stund senare var den arga brukaren arg igen. Denna gång sa hon att personalen inte varit in till henne...

Av unika-jag - 17 april 2023 13:46

Hej Allesammans!   Jag är rädd på mitt boende. Orsaken är att den arga brukaren är så aggressiv. Jag har varit rädd sedan januari/ februari då den arga brukaren hotade den dåvarande personalen med att hon skulle skära halsen av henne. Sedan dess ...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards