Alla inlägg den 29 mars 2013

Av unika-jag - 29 mars 2013 22:55

Hej igen, alla läsare!


Den 14 januari kom. Med mig på mötet hade jag samma personer som tidigare , plus hon som handlagt min ansökan samt min LSS-handläggare. Detta möte blev inte alls lika långt som det med FK. Både hon som handlagt min ansökan samt. LSS-handläggaren sa  att min situation var unik, att de aldrig tidigare varit med om någon person som förlorat alla sina timmar från FK. Jag gjorde klart för ansökningshandläggaren hur jag känt mig den dagen då hon ringde, jag sa att jag fick hela min helg förstörd.  Hon förklarade det hela med att hon blivit så chockad samt. att det var så bråttom för att hinna klart till 1 februari. Jag kan förstå att hon blev chockad, men jag tycker att hon hade kunnat formulera sig på ett bättre sätt då i telefonen. Papperet där jag besvarat frågorna från FK tog de med sig för att ha som underlag till beslut.


Så småningom ringde LSS-handläggaren vår enhetschef och sa att vi kunde lägga ett schema på 14 timmar till att börja med, för att sedan se ifall det gick att dra ner ytterligare. En assistent som jobbat hos mig i 7 år började i samråd med chefen att lägga schemat. Assistenten var smart och ville inte utsätta mig för två olika schemaändringar på kort tid, så hon testade med att dra ner till 12 timmar på en gång och tänkte att vi fick öka till 14 sedan om det skulle behövas.  Första helgen med det nya schemat var hemsk! Jag hade vikarier och ingen av dem visste riktigt hur de skulle strukturera upp saker, vilket ledde till att jag, för att få någon ordning, försökte på egen hand. Det hela slutade med att det blev för mycket för min hjärna att hålla reda på, den blev för trött och jag bara grät...Det gick dock bättre då jag fick struktur och vande mig vid allt nytt.


Den 4 mars var det tänkt att vi skulle ha uppföljning med LSS-handläggaren, men han var sjuk, så det blev uppskjutet till 21 mars. Han fick då även ta del av min utredningen kring kognitiva nedsättningar, perceptionsstörning samt. ADD (Attention Deficit Disorder) som psykologen på habiliteringen gjort under hösten 2012.  Utredningen visar att jag har en massa kognitiva nedsättningar, en visuell perception som inte alls fungerar som den ska. Visst, jag har vetat om perceptionsstörningen länge, men inte att den var så pass utbredd samt. att jag uppfyller kriterierna för ADD. LSS-handläggaren tog på allvar till sig allt detta och sa att han skulle undersöka om jag inte kunde få assistans enligt LSS i alla fall, för han tyckte att det som utredningen visade skulle kunna läggas in under punkten: "Hjälpbehov som kräver särskild kunskap om mig." Han gjorde dock klart för mig tidigt under mötet att oavsett om beslutet skulle bli enligt LSS (Lagen om stöd och service) eller SOL (Socialtjänstlagen) så tänkte han inte ändra schemat ytterligare och jag skulle dessutom få behålla min nuvarande personal!


När jag kom hem från mötet grät jag av lycka, alla spänningar släppte! Jag har dock fortfarande inte riktigt förstått det hela, 8 månaders kamp är över! 


Jag fick ett mail från handläggaren häromdagen där han skrev att han kollat upp ang. assistans via LSS och att han tyvärr inte kunde bevilja det, utan det blev SOL( "hjälp i hemmet", alltså). Men, min personal är tack och lov kvar. Hurra!

Av unika-jag - 29 mars 2013 21:03

Hej!


Vid mötet med FK sa de att jag skulle få behålla min assistans så som det var ett bra tag innan det skulle bli någon förändring. Kuratorn sa att det handlade om 3 månader från det att avslaget kommit. Mitt avslag kom den 10 december 2012 och döm om min förvåning när jag upptäckte att FK hade räknat dessa tre månader från den dagen vi hade mötet. Min assistans skulle upphöra fr.om 1 februari. Jag ringde kuratorn och berättade vad som hänt och vi skrev en ansökan om personlig assistans via kommunen redan dagen efter. Tre dagar efter skriven ansökan så ringde den kvinna som handlagt min ansökan och frågade hur många timmar jag blivit beviljad från FK. Jag svarade att de beräknat det till 3 timmar och 78 hundradelar i veckan, vilket inte ens blir en halvtimme per dag om man slår ut det. Det är långt ifrån det som FK kräver, enligt dem så ska man ha ett grundläggande behov på över 20 timmar per vecka för att de ska anse sig betala. Kvinnan i telefonen blev uppriktigt bestört och sa: " Men herregud, med så lite timmar har du inte ens rätt till personlig assistans enligt LSS!" Hon bokade även ett möte med mig den 14 januari 2013 där vi skulle diskutera vilka insatser jag skulle ha istället för assistans. Hon avslutade samtalet med ett: "Ja, God Jul, då!" Jag tänkte: "Vilken jävla God jul jag kommer få, lade på telefonen och brast i gråt...Assistenten som jobbade undrade hur det var fatt och jag berättade vad handläggaren sagt. Jag skulle egentligen ha gaft intervju med en ny assistent den dagen, men jag var så ledsen så jag var tvungen att avboka den. Jag kunde inte heller ringa kuratorn och berätta vad som hänt, för jag visste att han inte skulle vara på jobbet den dagen. Jag grät hela den dagen, mötte t.om assistenten som skulle jobba eftermiddag gråtande och berättade även för henne vad som hänt. Hon kommenterade det hela med: "Men hur tänker de?!" Jag var minst lika förvånad själv eftersom kuratorn sagt till mig att kommunen är skyldig att ta hänsyn till hela mitt hjälpbehov. Jag grät av och till hela den helgen...

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards