Alla inlägg den 23 februari 2013

Av unika-jag - 23 februari 2013 01:15

#Försäkringskassan #Personligassistans  #ADLbedömning #Kognitivanedsättningar


Hej!


Den 27 augusti förra året ringde telefonen. Det var en handläggare från Försäkringskassan som lät meddela att mitt assistansbeslut från augusti 2002 skulle följas upp. Handläggaren bad mig ordna med en sk. ADL-bedömning, en bedömning där arbetsterapeuten kollar ens fysiska förmågor. Ett nytt läkarintyg hade egentligen inte behövts, men jag insisterade på det då det framkommit att kognitiva nedsättningar var en del av min CP-skada. Jag har alltid haft dessa nedsättningar, jag har bara inte vetat om att de hör ihop med min CP-skada. Fick veta det först i våras.


När arbetsterapeuten var här var det hemskt! Hon ställde frågor som: "Varför hjälper assistenterna dig med det där? Rent fysiskt kan du ju själv?" Jag kände mig stressad. Jag ville ge henne ett svar, men kunde inte. Jag sa bara "Vi har den arbetsfördelningen." Senare kom jag på att det är ju för att jag ska hinna något i förhållande till något annat. Jag har inte samma tidsuppfattning  som en icke funktionshindrad person (svårt att beräkna hur lång tid saker tar)  och kan därför inte i förväg avgöra om jag kommer att behöva hjälp med en viss sak, utan här får assistenten gå in och säga: "Nu hjälper jag dig med det här för att klockan är mycket." Detta händer även om jag klivit upp i tid, för förutom problem med tidsuppfattningen så har jag även:


* Problem med koncentrationen: Svårt  att hålla fokus trots att jag bara gör en sak i taget. Assistenten måste säga när jag ska börja och därefter påminna mig om att fortsätta och avsluta göromålet. Att jag tappar fokus handlar om att jag helt plötsligt kan börja tänka på annat och därmed stannar av i det jag ska göra.  Detta annat kan vara i princip vad som helst som har hänt på riktigt, t.ex  att jag har privata saker som snurrar i huvudet, att något särskilt hänt som stör mig, att jag är trött etc.


* Svårt med strukturerings-kombinations- och överblicksförmågan: I vilken ordning ska jag göra saker för att det ska bli rätt? (Svårt att säga när jag inte kan beräkna tiden). När ska jag sätta igång ugnen för att potatisgratängen ska bli klar i tid? När ska jag börja steka kasslern så den blir klar ungefär samtidigt som potatisgratängen? Hinner jag gåträna innan maten eller ska jag vänta till senare? När ska jag duscha? Före eller efter maten? Vad blir bäst? Har svårt att se helheter/konsekvenser: Svårt att överblicka hur resten av dagen kommer att se ut om jag ändrar/flyttar på en viss sak?  Assistenterna måste gå in och säga om aktiviteten går att flytta eller ej samt. förklara varför. De måste alltså gå in och förklara konsekvensen, vad som händer om jag flyttar på aktiviteten. Vidare har jag svårt  att tänka på alla detaljer i den dagliga planeringen, tänker inte på alla aspekter, utan planerar bara "halva vägen" och tror sedan att jag är färdig med hela planeringen. Alltså så har jag bara tänkt på halva planeringen för aktiviteten/ göromålet. Inget jag själv väljer, det är min hjärna som fungerar så. Assistenterna får gå in och fylla på med de detaljer jag missat.


* Dåligt närminne: Tog jag ut lunchen ur frysen? Vad drack jag till lunch? Mjölk eller vatten? Vad är det för middag idag? Vilken assistent jobbade för fyra dagar sedan? Hur länge har en viss förpackning stått öppnad i kylskåpet? Tog jag mitt mellanmål? När jag skriver handlingslistor kan jag tänka att jag ska skriva dit en viss sak och tror sedan att jag skrivit dit det och upptäcker i bästa fall när jag kommer till affären att saken missades och köper den då. I värsta fall upptäcker jag det inte förrän flera dagar senare, då jag ska laga maträtten som ingrediensen hörde till. På väg till affären kan jag upptäcka att jag glömt plånboken hemma. Assistenten får gå tillbaka och hämta. Jag vill passa på att skriva till alla mina vänner att ni inte ska vara oroliga. Jag må ha dåligt närminne, men jag har hög igenkänningsfaktor: Jag glömmer aldrig ett ansikte eller ett namn   


* Svårt att ta emot instruktioner och information: Instruktionerna får inte vara för många eller för långa. Assistenterna måste först ge mig steg ett i informationsledet,sedan måste de kolla att jag förstått det och därefter kan de fortsätta på samma sätt tills de nått helheten.Jag missar nämligen detaljer på vägen. De får heller inte vara stressade eller ofokuserade själva när de ger mig den.  Detta gäller främst information om olika processer, t.ex assistansuppföljningen och dess olika steg och ny information som kommer med den, men även lite i vardagen. De kan t.ex inte rabbla upp fem olika saker som ska skrivas på handlingslistan och sedan förvänta sig att jag ska komma ihåg det. Har tappat bort mig redan efter sak två eller tre. 


* Låg energinivå: P.g.a mina kognitiva nedsättningar så går det åt mycket energi för att få allt att gå ihop. Min hjärna kämpar för att fungera som en hjärna utan skada, men sanningen är den att glappet mellan min hjärnas starka och svaga sidor är så pass stora att min hjärna aldrig kommer att nå dit upp. Hjärnan blir trött när den ständigt kämpar för att få det där glappet att bli så litet som möjligt. Jag har heller inget reservbatteri att ta av. Jag kan aldrig ha en extra energiboost där min energi är 110%, utan den börjar i bästa fall på 100% och så sänks den allteftersom dagen går. Detta sker oavsett om jag sovit bra eller dåligt. Den kan även börja på lägre nivå, t.ex om jag haft svårt att somna för att jag känt mig stressad/orolig eller ledsen över något. Jag ska tillägga att jag stressar väldigt lätt upp mig för saker som andra skulle betrakta som småsaker. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hej! Jag är en 40- årig kvinna. Denna blogg handlar om mitt liv och min Cerebral pares. Frågor? Använd frågerutan. Välkomna!
Hi! I´m a 40 yrar old woman. This blog is about my life with Cerebral palsy. Questions? Use the square below! Welcome

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Min gästbok

unika-jags gästbok


Skapa flashcards